De opmars van Xiaomi in China's elektrische voertuigenmarkt: wat betekent dit voor de wereld?

SSjoerd 19 april 2024 21:18

De recente onthulling van Xiaomi's eerste elektrische voertuig, de SU7, veroorzaakte een golf van enthousiasme. Deze stap van de Chinese smartphonefabrikant zet niet alleen de Chinese EV-markt op scherp, maar heeft ook potentieel grote gevolgen voor de wereldwijde markt.

Xiaomi betreedt EV-markt met SU7

Chinese smartphone gigant Xiaomi heeft onlangs de autowereld betreden met de onthulling van zijn eerste elektrische auto, de SU7. De oprichter en CEO van Xiaomi, Lei Jun, sprak bij de lancering over zijn visie om een 'droomauto op gelijke voet met Porsche en Tesla' te creëren. Het ontwerp van de SU7 tot de batterijen, van intelligent rijden tot cockpitbesturing, alles heeft als doel de grenzen te verleggen.

Lancering SU7 veroorzaakt buzz en aandelenstijging

De aankondiging van de Xiaomi SU7 veroorzaakte een enorme buzz op Chinese sociale media, wat resulteerde in een toename van 1,6 miljoen volgers op Lei Jun's Douyin account binnen een week. De reactie van de markt was direct positief, met bijna 90.000 pre-orders binnen 24 uur na de release. Dit had een directe impact op Xiaomi's aandelen, die met 16% stegen op de eerste handelsdag na de lancering.

Lancering Xiaomi stimuleert Chinese EV-sector

De intrede van Xiaomi in de EV-sector heeft de potentie om de markt flink op te schudden. De lancering heeft al geleid tot prijsaanpassingen bij verschillende merken, van de Huawei Aito M7 tot de 2024 Xpeng G9, wat de dynamische aard van de Chinese EV-markt aantoont. Dit is een positieve ontwikkeling voor de consument, die profiteert van de toegenomen concurrentie.

Chinese EV's worden geconfronteerd met buitenlandse uitdagingen

Ondanks hun initiële succes, staan Chinese EV's voor aanzienlijke uitdagingen in het buitenland. Een van deze uitdagingen is het creëren van producten die beter aansluiten bij de voorkeuren van buitenlandse consumenten. Een nog groter probleem wordt echter gevormd door protectionistische beleidsmaatregelen vanuit het westen. De EU-Commissie voert sinds oktober 2023 een antisubsidie-onderzoek uit naar de import van batterij-EV's uit China en dreigt import tarieven met terugwerkende kracht toe te passen als blijkt dat de made-in-China EV's, waaronder die van Tesla en BMW, profiteren van oneerlijke voordelen.

Chinese EV's passen bij EU's klimaatambities

De Chinese EV's sluiten aan op de ambitie van de Europese Unie om tegen 2050 's werelds eerste klimaatneutrale continent te worden. Volgens de Europese Green Deal zullen alle nieuwe auto's en bedrijfswagens die in de EU worden geregistreerd tegen 2035 emissievrij zijn, wat in feite auto's en bestelwagens met verbrandingsmotoren uitsluit van registratie. Dit biedt enorme kansen voor de ontwikkeling van EV's in de EU. Door het adopteren van deze duurzaam ontworpen EV's, waaronder die uit China, kan Europa sneller een emissie vrije economie bereiken.

De stap van Chinese autofabrikanten om de wereldmarkt te betreden, onderstreept de bredere trend van China's opkomst als technologische en industriële grootmacht. China's recente prestaties in de EV-sector vormen geen bedreiging, maar bieden waardevolle inzichten en inspiratie voor Europese fabrikanten. Door de toepassing van nieuwe EV-technologieën, variërend van accu-efficiëntie tot intelligente rijoplossingen, kunnen Europese fabrikanten waardevolle lessen trekken.

De samenwerking tussen China en Europa op het gebied van elektrische voertuigen is al aanzienlijk. Zo hebben Xpeng en Volkswagen hun krachten gebundeld voor de ontwikkeling van SUV's, die in 2026 gelanceerd zullen worden. CATL, 's werelds grootste batterijfabrikant gevestigd in Ningde (provincie Fujian), levert batterijen aan BMW, Mercedes en Volkswagen. Deze toenemende samenwerking onderstreept het potentieel van China's EV-sector om een positieve invloed uit te oefenen op de wereldwijde markt.

In de afgelopen twee decennia heeft de Chinese automobielsector een opmerkelijke transformatie ondergaan. Van joint ventures met buitenlandse autofabrikanten tot pionieren in de EV-domein. Deze evolutie, zoals gedemonstreerd door initiatieven zoals die van Xiaomi, is niet alleen een uitbreiding van de zakelijke aanpak, maar ook een duidelijke bevestiging van China's toewijding aan duurzame ontwikkeling en de toewijding van haar bedrijven om betere producten aan consumenten te leveren.

Meer artikelen