Verenigde Staten overweegt 100% tarief op Chinese EV's

SSjoerd 13 mei 2024 22:16

De Amerikaanse regering overweegt om de tarieven op Chinese elektrische voertuigen op te voeren tot 100%, wat de prijs van Chinese elektrische auto's effectief zou verdubbelen. Deze maatregel kan grote gevolgen hebben voor de globale auto-industrie.

Stijgende tarieven op Chinese EV's?

Het hart van de wereldwijde auto-industrie verplaatst zich naar China, maar de Amerikaanse regering is mogelijk van plan om in te grijpen. Volgens The Wall Street Journal bereidt de regering van Biden zich voor om de tarieven op schone energiegoederen uit China te verhogen, met een vier keer hogere belasting op Chinese elektrische voertuigen. Dit zou het tarief op auto's uit China tot 100% brengen, waardoor de prijs van Chinese elektrische auto's in feite zou verdubbelen.

China's dominantie in de wereldhandel van EV's

De Chinese auto-industrie heeft zich razendsnel ontwikkeld tot de grootste ter wereld. Chinezen kopen meer auto's dan Amerikanen of elke andere bevolkingsgroep. En vorig jaar exporteerde China kortstondig meer auto's dan welk ander land dan ook. Het land domineert de wereldhandel in elektrische voertuigen zo sterk dat het Amerikaanse Congres twee jaar geleden een wet herschreef die belastingvoordeel geeft aan veel EV-kopers om Chinese componenten uit te sluiten.

Toenemende zorgen over Chinese auto's in de VS

Op dit moment worden er geen auto's van Chinese autofabrikanten verkocht in Amerika. Maar er zijn wel bekende autofabrikanten die auto's bouwen in China en deze in de VS verkopen. Voorbeelden hiervan zijn Volvo, dat eigendom is van de Chinese autofabrikant Geely, en Ford, dat zijn Lincoln Nautilus SUV importeert uit Hangzhou. Maar Chinese merken zoals BYD en Great Wall Motors verkopen nog geen auto's in de VS. Er zijn zorgen in de auto-industrie dat dit in de toekomst wel het geval kan zijn.

De regering van Biden heeft onlangs een oud beleidsidee opnieuw in het leven geroepen: het gebruik van overheidsmacht om groei en banen in bepaalde industrieën te ondersteunen. Het Witte Huis heeft subsidies en belastingvoordelen gebruikt om de groei van groene energie-industrieën zoals zonnepanelen en elektrische auto's te ondersteunen. Het wil deze industrieën ook beschermen tegen Chinese concurrentie. De voorgestelde tarieven zijn niet de eerste stap. In februari stelde het Witte Huis beperkingen voor op software afkomstig uit China in auto's. Het ministerie van Handel noemde Chinese auto's een mogelijke nationale veiligheidsdreiging, daar autofabrikanten routinematig uitgebreide informatie verzamelen over bestuurders via hun auto's.

De voorgestelde tarieven verhogen echter niet de prijzen van de Volvo- en Ford-modellen die momenteel in China worden gebouwd. Reuters legt in een afzonderlijk rapport uit dat de bedrijven in aanmerking komen voor tariefvergoedingen op grond van een wet die deze toekent aan bedrijven met Amerikaanse productieactiviteiten - zoals de Volvo-fabriek in South Carolina - die ook soortgelijke producten exporteren.

Meer artikelen