Snelladen versus batterijwisselen: Welke methode wint de race?

WWesley 15 mei 2024 21:16

In een recente vergelijking tussen het Chinese automotive en techbedrijf Nio en Tesla, werd gekeken welke methode sneller is, het wisselen van de batterij of het snelladen. De resultaten van dit experiment bieden inzichten in efficiëntie, kosten, en duurzaamheid.

Nio's inzet op batterijwisselen

Het Chinese auto- en techbedrijf Nio is een groot voorstander van het wisselen van batterijen, wat al decennia lang een gangbare praktijk is voor kleinere batterijen. In Europa heeft het bedrijf 43 zogenaamde 'powerswapstations' geïnstalleerd, waar autobezitters in slechts 3 tot 5 minuten van een lege naar een volle batterij kunnen wisselen. Hoewel deze methode ontegenzeggelijk snel en praktisch is, is het nog maar de vraag of het ook sneller is dan het traditionele snelladen van een elektrische auto.

Snelladen vs. batterijwisselen: de test

In een recente test besloot Irwin Versteegh van InstaAutoVlog de proef op de som te nemen en de Nio ET5 Touring en de Tesla Model 3 tegenover elkaar te zetten in een race van Nederland naar Berlijn. De vraag was welke methode, het swappen van de batterij of het traditionele snelladen, uiteindelijk de snelste zou zijn. Ondanks de voordelen van het snel kunnen wisselen van de batterij bij de powerswapstations van Nio, bleek de Tesla Model 3 uiteindelijk 20 minuten eerder aan te komen in Berlijn dan de Nio ET5 Touring.

Blijkbaar geloven veel automobilisten in de kracht van het wisselen van batterijen. Volgens cijfers van Nio zijn er in de afgelopen vier jaar wereldwijd meer dan 10 miljoen batterijen gewisseld bij hun powerswapstations. Deze indrukwekkende cijfers geven aan dat er duidelijk een vraag is naar deze dienst en dat het een levensvatbaar alternatief kan zijn voor traditioneel snelladen. Ondanks dat het wisselen van de batterij in deze test het moest afleggen tegen snelladen, blijft het een interessante optie voor elektrische autobezitters.

Kostenvergelijking: batterijwisselen vs. snelladen

Hoewel de methode van het wisselen van de batterij snel en efficiënt is, bleek uit de test dat het ook een duurdere optie is. De kosten voor het wisselen van de batterij bij Nio kwamen uit op een totaal van 75 euro voor de reis van Nederland naar Berlijn. Daarentegen waren de kosten voor het snelladen van de Tesla Model 3 slechts 45 euro. Dit prijsverschil is een belangrijk aspect om rekening mee te houden bij het kiezen tussen deze twee methoden.

Een belangrijk aspect om te overwegen bij het kiezen voor Nio's methode van batterijwisselen is de noodzaak van het Battery as a Service (BAAS)-abonnement. Dit abonnement, dat noodzakelijk is om te kunnen swappen bij Nio's powerswapstations, komt over een looptijd van vijf jaar neer op het zelf betalen van de accu. Dit is een flinke investering en een aspect dat potentiële Nio-rijders zeker in overweging moeten nemen bij hun besluit.

Meer artikelen