Hoe de Chinese invasie van elektrische auto's het westen zal veranderen

WWesley 24 april 2024 16:17

De snelle opkomst van China in de productie en verkoop van elektrische auto's dreigt de wereldwijde auto-industrie ingrijpend te veranderen. De groeiende dominantie van China in deze sector stelt het land in staat om zowel opkomende als westerse markten te overspoelen met betaalbare elektrische voertuigen.

China's snelle opkomst in EV-productie

China heeft de internationale aandacht gevestigd op de transitie naar een netto nul-emissie toekomst, door snel een enorm productie- en verkoopnetwerk voor elektrische auto's op te bouwen. Het Aziatische land, dat al een omschakeling naar elektrische auto's in de eigen markt heeft ingezet, is nu bezig met een bredere campagne om de wereldwijde auto-industrie van 2,6 biljoen dollar te domineren. Het land overspoelt zowel opkomende markten als Westerse economieën met elektrische auto's die sterk onder de prijs van hun concurrenten liggen.

China als wereldwijd EV-verkoopleider

China is op dit moment al de grootste markt ter wereld voor de verkoop van elektrische auto's. Volgens de cijfers van het Internationale Energieagentschap (IEA) waren 60% van de wereldwijde verkopen van elektrische auto's vorig jaar in China, terwijl Europa goed was voor 25% en de VS voor slechts 10%.

Niet alleen de grootte van de Chinese markt, maar ook de snel stijgende vraag naar elektrische auto's speelt hierin een rol. Meer dan een derde van de nieuwe auto's die vorig jaar in China werden geregistreerd, waren EV's. Het IEA voorspelt dat elektrische auto's bijna de helft van alle verkopen in China zullen uitmaken voor 2024 - bijna twee keer het verwachte marktaandeel in Europa en meer dan vier keer dat in de VS.

De EV-sector in China heeft verschillende voordelen die bijdragen aan zijn dominantie. Lage arbeidskosten, schaalvoordelen van een grote binnenlandse markt en een gecentraliseerde economie die de productie van batterijen en EV's heeft geprioriteerd, hebben allemaal bijgedragen aan de snelle groei van de industrie. De Chinese overheid heeft deze sector tot een sleutelgebied van het vijfjarenplan van 2021 gemaakt.

Betaalbaarheid van EV's in China

Een van de meest opvallende aspecten van de Chinese EV-markt is de prijs. In 2018 kostte een gemiddelde elektrische auto in China 16% meer dan een auto met een verbrandingsmotor. Echter, in 2022 verkochten EV's voor 14% minder dan hun benzine- en dieselconcurrenten, volgens gegevens van het IEA. Dit was zelfs voordat subsidies werden toegepast.

Meer artikelen