12 Chinese autofabrikanten vormen 'Supercharge Alliantie': Spurt in de EV-race?

SSjoerd 26 april 2024 07:02

Huawei en 11 andere vooraanstaande Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen hebben een 'Supercharge Alliantie' opgericht. Het doel? De verwarring en frustratie van klanten over verschillende laadnormen verminderen door de implementatie van een gemeenschappelijke vorm en specificatie.

Ontstaan van de 'Supercharge Alliantie'

De samenwerking tussen grote namen als BYD, GAC en GWM is gericht op het vergemakkelijken van de laadervaring voor klanten. Door over te gaan op een gemeenschappelijke vorm en specificatie van laadstations, willen ze de frustraties rondom de verschillende laadstandaarden wegnemen. Een dergelijke uniformiteit kan bijdragen aan de groei en acceptatie van de EV-industrie.

Hoewel de alliantie potentieel de groei en adoptie van EV's kan bevorderen, zou het ook de rivaliteit met andere oplaadsystemen kunnen verhogen. Zo is er de NACS (Noord-Amerikaanse laadstandaard), die voornamelijk wordt gebruikt door Tesla, en de CCS1/2 standaarden die in Europa populair zijn. Het is nog onduidelijk hoe deze mogelijke strijd om de laadstandaard zich zal ontvouwen.

Belangrijkste spelers in de alliantie

De alliantie bestaat uit de meest invloedrijke spelers in de Chinese EV-markt. Dit omvat Avatr Technology, BAIC Group, BYD, Chery, Cyrus, Hozon Auto, Li Auto, Great Wall Motors, GAC Group, JAC Motors, Nezha Motor, Seres Group en Xpeng Motors. Opgemerkt moet worden dat Nio, die bekend staat om zijn batterijwisseltechnologie, geen deel uitmaakte van de initiële alliantie.

Voordelen van standaardisatie

Het hebben van gemeenschappelijke standaarden kan zorgen voor compatibiliteit en naleving van voorschriften over verschillende markten. Dit kan de groei van de industrie verder stimuleren, handelsbelemmeringen inperken en transacties vergemakkelijken. In sommige rechtsgebieden stellen regulatoren zelf de standaardisatie verplicht, zoals in het geval van de USB-C-eis die door tal van landen, waaronder de EU, Saoedi-Arabië en India, wordt gesteld.

Hoewel Huawei bekend staat om zijn AI-gebaseerde 'flitsladen' technologie, is het nog onduidelijk welk laadformaat de alliantie precies zal hanteren. Li Auto kondigde aan dat zijn oplaadkaart binnenkort toegang zal hebben tot 200 Huawei superlaadstations, en zo toegang krijgt tot ongeveer 400 4C superladers en 2.000 2C snelladers. De 'C' in deze benamingen verwijst naar de oplaadmultiplicator, waarbij 4C theoretisch betekent dat een voertuig binnen een kwartier volledig kan worden opgeladen. De daadwerkelijke laadsnelheden worden echter ook beperkt door het elektrische systeem van het voertuig.

Het gebrek aan wereldwijde laadstandaard

Op dit moment is er geen wereldwijde standaard voor het laden van EV's. De meeste fabrikanten gebruiken de Noord-Amerikaanse laadstandaard (NACS), die voornamelijk door Tesla gepopulariseerd is. Deze standaard is geadopteerd door grote spelers zoals Stellantis, Ford, GM, Mercedes-Benz, Nissan, Honda, de Hyundai Group, Toyota, BMW, Volkswagen, Lucid, en vele anderen. Het is nog niet duidelijk of de door Huawei geleide alliantie de NACS-standaard, hun eigen standaard, of een combinatie van beide zal gebruiken.

Meer artikelen