Xiaomi, de Chinese smartphonemaker betreedt de elektrische automarkt met de SU7

SSjoerd 30 maart 2024 11:01

Xiaomi, bekend als smartphonemaker, heeft zijn eerste elektrische wagen, de SU7, gelanceerd. Een sportief model dat alleen in China verkrijgbaar is. Volgens experts is dit een logische stap, gezien de toenemende integratie van smartphones en auto's.

Xiaomi betreedt de elektrische automarkt

Xiaomi, de Chinese techgigant, heeft zijn eerste elektrische auto, de SU7, uitgebracht. Het sportieve model is sterk geïnspireerd op de Porsche Taycan. Vreemd genoeg is dit nieuwe voertuig momenteel alleen verkrijgbaar op de Chinese markt. Dit markeert de intrede van de smartphonemaker in de wereld van elektrische voertuigen.

SU7: vermogen en technologie verenigd

De SU7 is niet zomaar een elektrische berline, hij heeft een sportief uiterlijk en een zeer krachtige elektromotor. Hij biedt allerlei technologische functies die het verschil maken. Heel slim van Xiaomi, ze hebben de auto compatibel gemaakt met zowel Apple- als Xiaomi-apparaten. Dit betekent dat de auto een perfecte mix van tech en transport biedt.

Xiaomi's ambitieuze plannen

Xiaomi heeft met de introductie van de SU7 grote ambities uitgesproken. Het bedrijf wil de concurrentie met het Tesla Model 3 aangaan en de wereldwijde automarkt veroveren. Over de komende 15 tot 20 jaar wil Xiaomi zelfs tot de top 5 van wereldwijde automakers behoren. Een stevige uitdaging die het bedrijf zichzelf stelt.

Prijzen van de SU7

Naast de technologie en ambitie heeft Xiaomi ook de prijzen voor de SU7 bekendgemaakt. Voor de instapversie betaal je 28.000 euro, terwijl de krachtigste versie je 38.500 euro kost. Het is belangrijk om te onthouden dat dit de prijzen zijn voor de Chinese markt.

Hoewel de SU7 nu een hit is op de Chinese markt, zijn er nog geen plannen om het naar Europa te brengen. Zelfs als dat wel het geval zou zijn, moeten potentiële Europese klanten er rekening mee houden dat de prijzen hier veel hoger zullen zijn dan in China. De schatting is dat dit model tussen de 45.000 en 50.000 euro zou kosten.

Gert Verhoeven, mobiliteitsexpert, ziet de SU7 voornamelijk als een prestigeproduct. Hij gelooft dat de echte uitdaging voor Europese bedrijven zal komen wanneer bedrijven zoals Xiaomi beginnen met het produceren van betaalbare modellen die geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Dat is waar de echte bedreiging ligt voor de gevestigde automerken.

Meer artikelen