Wereldwijde EV-verkoop bereikt 13% van de totale autoverkoop

WWesley 5 april 2024 14:32

In februari 2024 was er een stijging van 3% in de wereldwijde registraties van plugin voertuigen vergeleken met een jaar eerder. Er werden 830.000 voertuigen geregistreerd, waarschijnlijk de laatste maand ooit met minder dan een miljoen verkopen van plugin elektrische voertuigen per maand. Deze ontwikkeling illustreert de voortdurende elektrische disruptie in de wereldwijde automarkt.

Groei in wereldwijde plugin voertuigregistraties

Ondanks dat de verkoop van volledig elektrische voertuigen (BEV's) met 6% is gedaald ten opzichte van vorig jaar, is er geen reden tot ongerustheid. Deze daling is voornamelijk te wijten aan de viering van het Chinees Nieuwjaar in februari, wat de grootste EV-markt ter wereld vertraagde. Niettemin betekenen de 830.000 registraties dat dit mogelijk de laatste maand ooit was met minder dan een miljoen verkopen per maand voor plugin elektrische voertuigen.

EV's vormen een significant deel van de automarkt

De wereldwijde automarkt blijft in de zogenaamde 'Electrische Disruptie Zone'. Dit betekent dat elektrische voertuigen een significant en groeiend deel van de automarkt innemen. Tot nu toe dit jaar was het marktaandeel van plugin elektrische voertuigen 14% (9% BEV). Volledig elektrische voertuigen (BEV's) waren goed voor 64% van de plugin registraties in februari, waardoor het jaar-tot-datum aandeel op 63% komt.

Tesla profiteerde van de kalme maand in de Chinese EV-markt en behaalde de eerste en tweede plaats in februari, met de Model Y die de gebruikelijke leidende rol op zich nam, terwijl de Model 3 erin slaagde om BYD's bestsellers, de Song en Qin Plus, te verslaan. Volkswagen profiteerde van de vertraging van de Chinese OEM's, waardoor het Duitse OEM drie modellen in de top 20 kon plaatsen. De VW ID.4 eindigde de maand op de 10e plaats, de VW ID.3 op de 17e, direct gevolgd door de Audi Q4 e-tron op de 18e plaats.

Tesla Model Y blijft de EV-markt domineren

In de jaar-tot-datum (YTD) tabel was er niets nieuws op het podium, met de Tesla Model Y die heerste boven de BYD Song. Daarbij zei, de #3 Tesla Model 3 verkleinde de afstand van de #2 BYD Song, dus de strijd om zilver zou een van de interessante punten kunnen zijn om in maart te volgen. VW's ID.4 en ID.3 grepen de kans om posities te stijgen, met de hatchback die twee plaatsen sprong, naar #16, terwijl de crossover ook twee plekken steeg, in dit geval naar #14.

Top EV-merken in februari: BYD, Tesla, Wuling en BMW

In februari wist BYD niet te imponeren, het versloeg Tesla maar net in een maand met weinig verkoop. Hoewel de trage maand verklaard kan worden door het Chinese Nieuwjaar, blijft het afwachten hoe de komende maanden zullen verlopen. Nu BYD zich diep inzet om de concurrentie van ICE uit te prijzen, zou een verkooppiek verwacht kunnen worden. Als die piek niet komt, dan heeft BYD zijn winstmarges voor niets verspild. Onder de top twee giganten, Wuling en BMW, streden om de laatste plaats op het podium, met het voordeel dat naar het Chinese merk ging.

Bij het kijken naar registraties per OEM, verloor marktleider BYD marktaandeel, van 19,8% naar het huidige 17,3%, terwijl Tesla zoals verwacht steeg naar 12,4% marktaandeel (het had een maand geleden 10,7%). Tesla blijft aan de leiding bij BEV's met 19,8%, een stijging ten opzichte van 17,6% in januari. De Amerikaanse fabrikant heeft een comfortabele voorsprong op BYD (14,5%), waardoor het onwaarschijnlijk is dat de Chinese autofabrikant Tesla in de nabije toekomst van de BEV-troon zal kunnen stoten.

Meer artikelen