Waarom een kleine, in China gemaakte EV de wereldwijde auto-industrie opschudt

WWesley 22 maart 2024 17:46

De BYD Zeemeeuw, een betaalbaar en compact elektrisch voertuig uit China, veroorzaakt onrust binnen de wereldwijde auto-industrie. Zijn lage prijs en de potentiële marktverstoring wereldwijd zorgen voor bezorgdheid bij zowel auto-executives als politici.

BYD Zeemeeuw schudt de markt op

De BYD Zeemeeuw, een compacte elektrische auto, heeft een verkoopprijs van minder dan $10.000, een prijspunt dat de winstmarges van de steeds invloedrijkere Chinese autofabrikant BYD een boost geeft. Dit prijspunt, gecombineerd met het feit dat Amerikaanse autofabrikanten moeite hebben om winst te maken op elektrische voertuigen, heeft executives en politici over de hele wereld onrustig gemaakt.

Wereldwijde uitbreiding van BYD

Hoewel de BYD Zeemeeuw nog niet verkrijgbaar is in de VS, breidt BYD zijn voertuigenportfolio wereldwijd uit. Veel experts geloven dat het slechts een kwestie van tijd is voordat meer voertuigen die in China zijn gemaakt, hun weg naar de Amerikaanse markt vinden. Dit betekent een potentiële verandering in de dynamiek van de wereldwijde automarkt.

In slechts een paar jaar tijd is BYD erin geslaagd zijn verkoop van elektrische voertuigen aanzienlijk te stimuleren, van 130.970 volledig elektrische voertuigen in 2020 tot 1,57 miljoen in 2023. Dit verkoopvolume heeft BYD in staat gesteld Tesla te overtreffen en tegen eind 2023 de grootste producent van elektrische voertuigen ter wereld te worden.

Goedkopere accutechnologie van BYD

Een van de belangrijkste factoren achter het succes van BYD is de ontwikkeling van betaalbare accutechnologie. Deze technologie is aanzienlijk goedkoper om te produceren dan de lithium-ionaccu's die momenteel populair zijn in Amerikaanse elektrische voertuigen. Dit heeft BYD een concurrentievoordeel gegeven in de mondiale EV-industrie.

Terwijl Chinese autofabrikanten zoals BYD hun marktbereik vergroten, ervaren traditionele Amerikaanse autofabrikanten een krimp in zowel hun thuismarkt als in China. Dit heeft geleid tot een verschuiving in de wereldwijde auto-industrie, waarbij Chinese fabrikanten steeds meer terrein winnen.

Meer artikelen