Volkswagen heeft moeite om bij te blijven in de Chinese EV-markt, volgens CEO

SSjoerd • 6 april 2024 15:01

Volkswagen's CEO, Oliver Blume, uitte zijn zorgen over de strijd van het bedrijf om marktaandeel te winnen in de snelgroeiende Chinese elektrische voertuigen (EV) markt. Hij benadrukte dat een marktaandeel van meer dan 10% al zeer respectabel zou zijn, gezien de sterke concurrentie.

Voorzichtigheid bij het stellen van doelen

Volkswagen's CEO, Oliver Blume, heeft recentelijk zijn voorzichtigheid geuit over het stellen van te hoog gegrepen doelen voor het bedrijf in de Chinese markt. Volgens hem zou het bedrijf al zeer respectabel zijn als ze een marktaandeel van meer dan 10% zouden kunnen bereiken. Deze uitspraak komt te midden van groeiende concurrentie en illustreert de uitdagingen die Volkswagen ondervindt in de Chinese EV-sector.

Daling in marktaandeel Volkswagen

Volkswagen heeft de laatste jaren te maken gehad met dalend marktaandeel in China. Het bedrijf zag zijn aandeel dalen van 18% in 2018 naar 14% in het afgelopen jaar. Deze daling wordt voornamelijk toegeschreven aan de toenemende concurrentie van binnenlandse elektrische autofabrikanten en een afname van de verkoop van traditionele auto's met verbrandingsmotoren.

Om het verlies aan marktaandeel te compenseren, heeft Volkswagen plannen aangekondigd om zijn productassortiment in China te diversifiëren. Het bedrijf zal zich met name richten op het instap- en middenklasse segment van de EV-markt, waar het huidige aanbod duurder is dan veel van de Chinese EV-concurrenten. Het bedrijf hoopt dat deze stap hen zal helpen om hun positie in de Chinese EV-markt te versterken.

Meer artikelen