Verkoop van Chinese NEV stijgt aanzienlijk in maart

SSjoerd 27 maart 2024 10:16

De retailverkoop van New Energy Vehicles (NEV) in China vertoonde een opvallende stijging in maart, met een toename van 84% ten opzichte van de vorige maand, volgens recente gegevens van de China Passenger Car Association (CPCA).

Opmerkelijke groei van NEV's in maart

In de periode van 1-24 maart bereikte de retailpenetratie van nieuwe energievoertuigen (NEV's) in China een indrukwekkende 47,67%. De verkoop van deze voertuigen is aanzienlijk hersteld van de vorige maand, een periode die werd beïnvloed door de effecten van de viering van het Chinese Nieuwjaar. De retailverkoop van NEV's bedroeg in deze periode 490.000 eenheden, een stijging van 39% ten opzichte van het voorgaande jaar en 84% hoger dan de maand ervoor.

Jaarcumulatieve verkoop toont positieve trend

Ook de cumulatieve retailverkoop van NEV's in China dit jaar toont een positief beeld. Tot nu toe zijn er 1,55 miljoen eenheden verkocht, wat een stijging van 38% betekent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze cijfers onderstrepen de groeiende populariteit van NEV's op de Chinese markt en hun toenemende rol in de autosector van het land.

Groothandelsverkoop neemt aanzienlijk toe

Niet alleen de retailverkoop, maar ook de groothandelsverkoop van China's passagier-NEV's vertoonde een aanzienlijke groei in maart. Volgens de CPCA bedroegen de wholesale verkopen van 1 tot 24 maart 508.000 eenheden. Dit markeert een stijging van 33% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en een indrukwekkende toename van 110% in vergelijking met februari.

De eerste week van maart liet een gemengd beeld zien, met een stijging van 4% in de gemiddelde dagelijkse retailverkoop van personenauto's in China in vergelijking met vorig jaar, maar een lichte daling van 4% in vergelijking met februari. Desalniettemin, met 35.490 eenheden, blijven de verkoopcijfers sterk en onderstrepen ze het herstel van de markt na de viering van het Chinese Nieuwjaar.

De EV-verkoopstatistieken voor de week eindigend op 24 maart geven een fascinerend inzicht in de prestaties van verschillende fabrikanten op de Chinese markt. Het Amerikaanse bedrijf Tesla leidde de weg met 13.700 eenheden, gevolgd door het Chinese merk Li Auto met 7.000 eenheden. Andere opmerkelijke bijdragen kwamen van Nio en Xpeng, die respectievelijk 3.000 en 2.500 eenheden verkochten.

Meer artikelen