Verhitte discussies op China EV 100 Forum belichten complexe industriële relaties

SSjoerd 21 maart 2024 23:01

Het recente China EV 100 Forum in Beijing werd gekenmerkt door scherpe opmerkingen tussen Chinese auto-industrie executives, waarin de complexiteit van onderlinge relaties en de gespannen concurrentie binnen de branche duidelijk naar voren kwam.

Verhitte discussies belichten complexe relaties

De topfiguren van de Chinese auto-industrie kwamen onlangs samen op het China EV 100 Forum in Beijing, waar de spanningen hoog opliepen. Opvallende aanwezigen waren Richard Yu van Huawei, He Xiaopeng van Xpeng en William Li van Nio. De felle discussies en opmerkingen weerspiegelden de complexe relaties binnen deze industrie, waar bedrijven tegelijkertijd concurreren en samenwerken. Dit dynamische en complexe landschap maakt de Chinese EV-markt een boeiend onderwerp van studie.

Volgens He Xiaopeng, de oprichter van Xpeng, is de eliminatiefase al van start gegaan in de Chinese EV-sector. Hij gaf aan dat Xpeng de komende tien jaar zijn focus zal leggen op de ontwikkeling van slimme rijtechnologie. Xpeng plant ook om als eerste van zijn concurrenten een groot technologisch model in zijn voertuigen te implementeren in het tweede kwartaal van dit jaar. Voor 2024 heeft Xpeng zich ten doel gesteld om 3,5 miljard CNY te investeren in slimme technologie.

Huawei daagt Xpeng uit in slimme autotechnologie

Niet iedereen was het eens met de visie van He Xiaopeng. Richard Yu, de voorzitter van Huawei's Intelligent Automotive Solutions, uitte na de speech van He zijn eigen overtuiging dat Huawei binnenkort de perceptie zal veranderen dat Xpeng de leider is in slimme autotechnologie. Volgens Yu biedt Huawei de beste ervaring in cockpit- en smart driving technologie, een stelling die breed erkend wordt in de industrie.

Invloed van batterijonderhoudskosten op bedrijfsmodellen

William Li, oprichter en CEO van Nio, gebruikte het forum om een belangrijk probleem aan te stippen waar de EV-industrie in de komende jaren mee te maken zal krijgen: batterijonderhoudskosten. Volgens Li zullen de komende acht jaar ongeveer 19,4 miljoen EV's te maken krijgen met dit probleem. Als elke EV zo'n 60.000 CNY nodig heeft om zijn batterij te vervangen, zal de aftermarket alleen al meer dan 1 biljoen CNY waard zijn. Dit zal ongetwijfeld invloed hebben op het bedrijfsmodel van EV-batterijen.

BYD's strategie voor prijsverlaging

Een ander belangrijk punt dat naar voren kwam tijdens het forum, was de strategie van BYD om de kosten van hun EV's te verlagen. Volgens Li Yunfei, General Manager of Branding and Public Relations bij BYD, kon het bedrijf de prijzen verlagen omdat ze de volledige supply chain controleren, van batterijen en elektromotoren tot verzekeringen en directe verkoop van sommige EV's. Dit stelt BYD in staat om EV's aan te bieden tegen hetzelfde prijsniveau als benzineauto's, een aanzienlijk concurrentievoordeel in de huidige markt.

Ondanks de felle concurrentie en de uitdagingen waar de industrie voor staat, blijft er volgens Gu Huinan, General Manager van GAC Aion, een grote hoeveelheid kansen in de markt. Hij benadrukte dat Chinese autofabrikanten zowel binnen als buiten China kunnen groeien vanwege de felle concurrentie. Hij merkte ook op dat tot nu toe geen enkel high-end EV-merk, afgezien van Tesla, zijn positie in de markt heeft geconsolideerd, wat suggereert dat er nog veel ruimte is voor groei en innovatie in dit segment.

Meer artikelen