Uitbreiding van Nio's oplaadnetwerk: Samenwerking met Geely en verlaging vande accuwisselkosten

WWesley 1 april 2024 10:31

Nio en Geely kondigen een verdere samenwerking aan om hun laadnetwerken te verbinden. Nio bouwt ook aan een accuwisselnetwerk en verlaagde onlangs de kosten van zijn accuwisselprogramma.

Samenwerking tussen Nio en Geely

Het groeiende aantal elektrische voertuigen (EV's) zet het laadnetwerk onder druk. Een open en onderling verbonden laadnetwerk tussen autofabrikanten lijkt daarvoor een oplossing te bieden. Op 27 maart kondigden Nio en Geely Group verdere samenwerking aan in de interconnectie van het laadnetwerk. Via de merkapp van Geely kunnen gebruikers real-time informatie krijgen over de laadstations van Nio en operaties uitvoeren zoals scannen voor opladen en betalingen doen.

Ontwikkeling van het laadnetwerk door Nio

Volgens het 'McKinsey 2024 China Automotive Consumer Insights' rapport hebben economisch ontwikkelde provincies en steden een lagere verhouding van nieuwe EV's tot openbare laadstations dan andere gebieden, waardoor de vraag-aanbodverhouding voor opladen in die regio's gedeeltelijk wordt verlicht. Echter, de verhouding is in verschillende provincies en steden aanzienlijk toegenomen, wat leidt tot een meer gespannen oplaadbronsituatie. Nio, een toonaangevend autofabrikant in de ontwikkeling van laadnetwerken, heeft actie ondernomen. Het heeft partnerschappen voor accuwisseling opgezet met verschillende bedrijven en plant 1.000 accuwisselstations te bouwen in samenwerking met Zhongan Energy.

Daarnaast werd vandaag aangekondigd dat Nio de kosten voor zijn accuwisselprogramma heeft verlaagd. Het BaaS (batterij-als-een-service) model is een van Nio's meest controversiële programma's, met sommige gebruikers die het programma prijzen terwijl anderen beweren dat het op grote schaal niet praktisch is. Nio biedt twee opties aan auto-kopers: standaard aankoop en abonnement. De abonnementsdienst zag vandaag zijn eerste prijsverlaging, waardoor het betaalbaarder en met terugwerkende kracht beschikbaar voor abonnees. De eerste abonnementen kosten nu 582 RMB (80 USD), down from 728 RMB (100 USD).

De interconnectie tussen Nio en Geely in het laadnetwerk kan een trend zetten voor autofabrikanten om hun speciale laadstations te openen voor andere merken. Tesla is al begonnen met het openen van zijn laadnetwerk voor niet-Tesla EV's en breidt het aantal gedeelde oplaadstations uit. Gedetailleerde strategieën en regelingen zijn nodig om een vlotte overgang naar open laadnetwerken te waarborgen. Dit kan onder meer het instellen van exclusieve oplaadtijden voor specifieke merken, het aanpassen van oplaadservicekosten voor andere merken en het implementeren van maatregelen om piekuren te beheren en conflicten over laadstations tussen verschillende merken en voertuigtypen te voorkomen.

Verbetering van de oplaadefficiëntie

Het openstellen van laadstations wordt beschouwd als een noodzakelijke stap om de oplaadefficiëntie te verbeteren. Het stelt beter gebruik van de bronnen mogelijk en bevordert de ontwikkeling van een uitgebreid en toegankelijk laadnetwerk voor alle EV-eigenaren. Meer samenwerkingen tussen Chinese autofabrikanten zullen zeker volgen.

Meer artikelen