Toekomst van de Chinese EV-sector: Navigeren tussen protectionisme en terugtrekkende overheidssteun

WWesley 4 april 2024 07:02

Analisten bieden inzicht in de opmars van de Chinese EV-sector, de reacties hierop van buitenlandse overheden en de afnemende overheidssteun vanuit Beijing. De sector kent zowel uitdagingen als kansen en de dynamiek tussen deze factoren kan de toekomst van het veld vormgeven.

China's EV-sector bereikt mijlpalen

China's elektrische voertuig (EV) sector heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt. De sector bereikte twee belangrijke mijlpalen: China heeft Japan ingehaald als werelds grootste auto-exporteur, mede dankzij de betaalbare Chinese EV's. Bovendien heeft de Chinese EV-gigant BYD, hoe kort ook, Tesla ingehaald als de grootste verkoper van elektrische auto's in de wereld. Hoewel Tesla de eerste plaats inmiddels heeft heroverd, is de prestatie van BYD niet minder opmerkelijk.

Buitenlandse onrust om groei Chinese EV-sector

De groei van China's EV-sector heeft internationaal tot onrust geleid. De Europese Unie is een anti-subsidieonderzoek gestart tegen Chinese EV-bedrijven. Dit kan leiden tot hogere tarieven voor Chinese elektrische voertuigen, wat de export zou kunnen bemoeilijken. Daarnaast ziet de VS Chinese auto's als een mogelijke bedreiging voor de nationale veiligheid. Deze ontwikkelingen vormen een uitdaging voor de Chinese EV-sector, die zich moet aanpassen om deze internationale weerstand te overwinnen.

Ondanks de protectionistische reacties van buitenlandse overheden, zijn er manieren om deze uitdagingen aan te pakken. Zoals eerder autobouwers hebben laten zien, kan de vestiging van productiefaciliteiten in die markten een mogelijke oplossing zijn. Als voorbeeld hiervan wijst men naar BYD, dat actief zijn mondiale productievoetafdruk aan het uitbreiden is. Het bedrijf heeft recentelijk een nieuwe fabriek in Hongarije geopend en overweegt verdere uitbreiding naar andere landen, waaronder Indonesië en Mexico.

Sinds het begin van de jaren 2010 heeft de Chinese overheid de EV-sector gesteund door middel van belastingvoordelen en infrastructuurinitiatieven. Deze stimulansen hebben geleid tot de oprichting van ongeveer 500 EV-bedrijven. Echter, dit aantal is sindsdien sterk gedaald tot ongeveer 100. Deze ontwikkeling laat zien hoe de sector is geconsolideerd, waarbij alleen de sterkste bedrijven hebben overleefd.

Terugtrekken overheidssteun bedreigt EV-bedrijven

In een recente ontwikkeling heeft de Chinese overheid aangekondigd haar steun voor de EV-sector te verminderen. Veel EV-bedrijven, die tot op heden nog geen winst hebben gemaakt, kunnen hierdoor mogelijk gedwongen worden de markt te verlaten. Dit zou kunnen leiden tot verdere consolidatie in de sector, waardoor alleen de meest concurrerende en winstgevende bedrijven overblijven.

Ondanks de uitdagingen zijn er ook positieve ontwikkelingen in de sector. Volgens Paul Gong, uitvoerend directeur van auto-onderzoek bij UBS, heeft de "felle concurrentie" in de sector - tussen startups, gevestigde autofabrikanten en zelfs technologiegiganten - een gunstig effect gehad op de industrie. Deze concurrentie heeft geleid tot innovatie en efficiëntie, waardoor de kosten van EV's aanzienlijk zijn gedaald.

Vergelijking tussen BYD en Tesla

Bij de evaluatie van de spelers in de EV-sector, komt een interessante vergelijking naar voren tussen BYD en Tesla. Ondanks Tesla's leidende positie in technologisch opzicht, begint BYD deze te benaderen. De bedrijven hebben echter verschillende prioriteiten. Terwijl Tesla focust op topsnelheid en autonoom rijden, legt BYD de nadruk op ruimte en 5G-connectiviteit. Deze diversiteit in focus onderstreept de veelzijdigheid en dynamiek binnen de sector.

BYD's Blade Battery verlaagt productiekosten

Een belangrijk onderscheid tussen BYD en Tesla ligt in hun aanpak van batterijproductie. In tegenstelling tot Tesla produceert BYD zijn eigen gepatenteerde batterij, de Blade Battery. Dit betekent dat het bedrijf niet afhankelijk is van een externe leverancier zoals Tesla dat is. Het gevolg hiervan is dat de productiekosten voor een BYD-auto aanzienlijk lager zijn dan die van een Tesla. Deze strategie geeft BYD een concurrentievoordeel en toont de veelzijdigheid van strategieën binnen de EV-sector.

Meer artikelen