Thailand moet koers houden op kansen EV-sector, ondanks Chinese concurrentie

WWesley 24 maart 2024 23:46

Ondanks de zorgen over de komst van de Chinese elektrische voertuigen (EV) industrie in Thailand, moet het land blijven investeren in de groei van hun eigen EV-sector, volgens financieel secretaris Lavaron Sangsnit.

Investeren in de EV-sector blijft essentieel

Er zijn twijfels over de komst van de Chinese EV-toeleveringsketen naar Thailand. Er wordt gevreesd dat de Thaise auto-industrie over het hoofd gezien zal worden, omdat het land niet over de cruciale grondstoffen voor batterijproductie beschikt, in tegenstelling tot landen als Indonesië. Ondanks deze zorgen, benadrukt financieel secretaris Lavaron Sangsnit dat het belangrijk is voor Thailand om door te gaan met het ondersteunen van de groei van de eigen EV-sector. Als het land geen beleid implementeert om EV's te promoten, zullen er geen fabrieken hier gevestigd worden, zei hij.

Volgens Lavaron Sangsnit moet Thailand eerst binnenlandse vraag naar EV's creëren om de EV-industrie te vestigen. De vraag is, wat komt er eerst, de kip of het ei? Zullen bedrijven EV-fabrieken in Thailand opzetten als de binnenlandse vraag nog niet groot genoeg is om dit te ondersteunen? Niet alleen richten EV-fabrikanten zich op de binnenlandse markt, maar ze kijken ook naar Zuidoost-Azië. Door te exporteren vanuit Thailand kunnen we profiteren van de privileges van de Asean-vrijhandelszone (Afta).

Waarom China zou kunnen investeren in Thailand

Er zijn verschillende redenen waarom Chinese fabrikanten geïnteresseerd zouden kunnen zijn in het investeren in de EV-productie in Thailand. Een daarvan is de robuuste auto-toeleveringsketen en de overheidssteun voor EV-adoptie. De overheidssteun omvat subsidies en belastingverlagingen in stimuleringspakketten. Deze maatregelen zijn aantrekkelijker voor kopers dan die in regionale peers, volgens Sompop Manarungsan, president van het Panyapiwat Instituut voor Management en een geleerde over de Chinese economie.

De capaciteit van de Thaise auto-industrie

Ondanks dat Indonesië over lithiumreserves beschikt, een grondstof voor EV-batterijproductie, is de Thaise auto-industrie veel groter. Dit betekent dat Thailand het EV-tijdperk sneller dan Indonesië zou kunnen binnenstappen. De Thaise auto-industrie heeft de capaciteit om jaarlijks tot 2 miljoen voertuigen te produceren, waarvan de meerderheid wordt geëxporteerd.

Meer artikelen