Tesla schrapt plannen voor goedkope EV, kiest voor robotaxi's

WWesley 6 april 2024 07:02

Tesla heeft volgens bronnen hun plannen voor een goedkopere elektrische auto van $25.000 geschrapt en richt zich nu op de ontwikkeling van zelfrijdende robotaxi's. Dit besluit is genomen te midden van de hevige concurrentie op de Chinese EV-markt.

Tesla schrapt plannen voor goedkope auto

Investeerders hadden veel verwachtingen van Tesla's belofte om een betaalbare elektrische auto op de markt te brengen. De beslissing om deze plannen te schrappen is een opvallende koerswijziging en betekent dat Tesla zich nu gaat richten op de ontwikkeling van zelfrijdende robotaxi's. Dit besluit is waarschijnlijk ingegeven door de sterke concurrentiedruk op de EV-markt, met name uit China.

Het opschorten van het Model 2-project betekent dat de Model 3 sedan nu het goedkoopste aanbod van Tesla is, met een prijskaartje van $39.000. Het instapmodel, ook wel bekend als Model 2, werd oorspronkelijk verwacht voor een startprijs van ongeveer $25.000. Deze koerswijziging betekent dat een dergelijke betaalbare Tesla voorlopig niet op de markt zal komen.

Chinese EV-merken zetten druk op Tesla

Een van de factoren die vermoedelijk hebben bijgedragen aan Tesla's beslissing is de hevige concurrentiedruk van Chinese EV-fabrikanten. Deze bedrijven overspoelen de markt met elektrische auto's, sommige voor prijzen zo laag als $10.000. Dit zet de verkoopprijzen van Tesla onder druk en maakt het moeilijk om een rendabel instapmodel te lanceren.

Robotaxi's: technische en regelgevingsuitdagingen

Hoewel Tesla's nieuwe focus op robotaxi's nieuwe kansen biedt, brengt deze keuze ook grotere technische uitdagingen en meer regelgevingsrisico's met zich mee. Het ontwikkelen van volledig zelfrijdende voertuigen is een complexe taak en het nog onduidelijke regelgevingskader kan extra hindernissen opwerpen.

Volgens een insider is Elon Musk volledig toegewijd aan de ontwikkeling van robotaxi's. Dit onderschrijft het belang dat Tesla hecht aan de ontwikkeling van autonome rijtechnologie. Hoewel deze focus kansen biedt om Tesla's positie in de toekomst van mobiliteit te versterken, roept het ook vragen op over de haalbaarheid van deze ambitieuze plannen.

BYD domineert Chinese EV-markt

Ondertussen blijft de Chinese autofabrikant BYD groeien in de elektrische voertuigenmarkt. De verkoop van EV's in China is gestegen van ongeveer 130.000 tot meer dan 1,5 miljoen. Dit toont aan dat Chinese EV-fabrikanten een aanzienlijk marktaandeel veroveren, zowel in China als op de internationale markt. Dit vormt uiteraard een grote uitdaging voor Tesla.

Autonoom rijden blijft grote uitdaging voor Tesla

Ondanks jarenlange voorspellingen van Elon Musk dat een autonoom voertuig bijna klaar is, heeft Tesla nog te bewijzen dat het in staat is om een dergelijke auto te produceren. Dit roept vragen op over Tesla's vermogen om zijn beloften na te komen en kan potentiële twijfels zaaien over de haalbaarheid van de nieuwe robotaxi-plannen.

Tesla heeft in het eerste kwartaal van 2024 te maken met een daling van 8,5% in hun kwartaalafleveringen ten opzichte van een jaar eerder. Dit is de eerste kwartaaldaling sinds 2020, wat aantoont dat het bedrijf te maken heeft met uitdagingen op het gebied van vraag en aanbod.

Tesla's robotaxi's zijn nog ver weg

Hoewel Tesla zich nu volledig richt op de ontwikkeling van robotaxi's, zijn ze nog ver verwijderd van het hebben van een klaar product. Andere bedrijven zoals Waymo hebben al aanzienlijke vooruitgang geboekt op het gebied van autonome voertuigen. Dit onderstreept de enorme uitdaging die Tesla heeft om in dit snel evoluerende veld bij te blijven.

Meer artikelen