Reactie op Chinese subsidies voor EV's: Tarieven of subsidies?

SSjoerd 6 april 2024 19:46

De Amerikaanse minister van Financiën, Janet Yellen, bezoekt China om te discussiëren over de subsidies die China geeft aan producenten van elektrische voertuigen (EV's). Dit artikel analyseert de effecten van deze subsidies en de mogelijke reacties van het Westen.

Yellen bespreekt Chinese EV-subsidies

Janet Yellen, de Amerikaanse minister van Financiën, is momenteel op bezoek in China om te praten over de subsidies die het land geeft aan producenten van elektrische voertuigen (EV's). Dit is een punt van zorg voor de VS, omdat goedkope EV's enerzijds goed nieuws zijn voor de consument en het klimaat, maar anderzijds slecht nieuws voor westerse autoproducenten. De VS en de EU overwegen importtarieven op Chinese EV's, maar dit artikel betoogt dat dit de verkeerde aanpak is.

Elektrische voertuigen (EV's) hebben vele voordelen ten opzichte van auto's met een interne verbrandingsmotor (ICE). Ze zijn cruciaal voor het verminderen van de CO2-uitstoot in het personenvervoer. Daarnaast kunnen ze essentiële energieopslagcapaciteit leveren voor het elektriciteitsnet, waardoor de energietransitie wordt ondersteund. Dit vermindert op zijn beurt weer de CO2-uitstoot van EV's. Het succes van Tesla en andere high-end EV's kan worden toegeschreven aan hun snellere acceleratie en soepelere rijgedrag.

De Chinese overheid subsidieert EV's zowel aan de aanbod- als de vraagzijde, en dat is in sommige gevallen gerechtvaardigd. Deze subsidies kunnen helpen bij het internaliseren van positieve leer- en schaaleffecten en producenten helpen om de leercurve sneller te doorlopen en de kosten verder te verlagen dan de markt uit zichzelf zou doen. Dit geldt vooral voor batterijen, een essentiële schakel in de EV-keten. Onderzoek en ontwikkeling hebben positieve sociale effecten en verdienen daarom belastingondersteuning.

Westerse autofabrikanten hebben EV-overgang uitgesteld

Hoewel het succes van de Chinese EV's voor onrust zorgt bij westerse autofabrikanten, is een deel van de pijn zelf toegebracht. Ze hebben te lang ingezet op grote benzineslurpers en hebben de onvermijdelijke overstap naar elektrische voertuigen uitgesteld. Bovendien zijn Chinese EV's goedkoper om dezelfde reden dat de meeste in China geproduceerde goederen goedkoper zijn dan Amerikaanse of Europese producten.

EV-tarieven zijn niet de oplossing

Onder druk van westerse autofabrikanten zouden de VS en de EU kunnen besluiten om importtarieven op Chinese EV's in te voeren. Dit kan politiek aantrekkelijk zijn, maar het is niet de juiste oplossing. In plaats daarvan zou het beter zijn om de binnenlandse productie te subsidiëren. Dit wordt weerspiegeld in de Amerikaanse Inflation Reduction Act en de Bipartisan Infrastructure Law, en in gerichte EU-subsidies. Deze subsidies kunnen worden gerechtvaardigd als een politiek haalbaar alternatief voor koolstofprijsstelling.

Meer artikelen