Ondanks prijzenoorlog verhoogt Tesla de prijs van zijn Model Y in China

SSjoerd 1 april 2024 07:01

In tegenstelling tot de prijzenoorlog die de winstmarges van de meeste concurrenten in China onder druk zet, heeft Tesla onlangs de prijs van zijn in Shanghai geproduceerde Model Y elektrische auto verhoogd.

Tesla trotseert prijzenoorlog met prijsverhoging

Tesla heeft maandag de prijs van zijn in Shanghai gemaakte Model Y-auto's verhoogd, waarmee het bedrijf de trend van een kortingsstrijd die de winstmarges van de meeste concurrenten in China onder druk zet, negeert. Dit is een duidelijke boodschap aan de Chinese elektrische voertuigen (EV) markt dat de Amerikaanse autofabrikant zich geen zorgen maakt over de intense prijzenoorlog. De basismodel Model Y kost nu 263.900 yuan (ongeveer 36.519 dollar), een stijging van 1,9% vanaf 258.900 yuan, volgens de lokale website van de in Texas gevestigde autofabrikant.

Beperkte impact van prijsverhoging op verkoop

Ondanks de kleine prijsverhogingen wordt verwacht dat dit slechts een beperkte impact zal hebben op Tesla's verkoop. Veel Chinese consumenten geloven nog steeds in Tesla's technologie en kwaliteit. In 2023 verkocht Tesla 456.394 Model Y SUV's in het Chinese vasteland, een stijging van 44,8% ten opzichte van 2022. Het overtrof daarmee elke andere SUV, inclusief op benzine aangedreven rivalen, in 's werelds grootste automarkt. Hieruit blijkt dat ondanks de prijsverhoging, Tesla's Model Y nog steeds enorm populair is onder Chinese consumenten.

Volgens Cui Dongshu, algemeen secretaris van de China Passenger Car Association, is het waarschijnlijk dat de meeste autofabrikanten zullen doorgaan met het aanbieden van kortingen om hun marktaandeel te behouden. Dit is een trend die de binnenlandse markt zou kunnen hervormen. Sinds februari heeft BYD, de grootste EV-fabrikant ter wereld, de prijzen van bijna al zijn auto's met 5 tot 20% verlaagd. Dit als reactie op de toenemende concurrentie in de overbevolkte Chinese elektrische automarkt. Veel van BYD's rivalen, waaronder Xpeng, Zeekr en SAIC-GM-Wuling, hebben hetzelfde gedaan.

Verwachte vertraging in groei van EV-verkoop

Fitch Ratings waarschuwde afgelopen november dat de groei van de EV-verkoop in China dit jaar zou kunnen vertragen tot 20%, van 37% in 2023, vanwege economische onzekerheden en toenemende concurrentie. BYD mikt op een verkoopstijging van 20% dit jaar, slechts een derde van de groei van vorig jaar, aangezien overcapaciteitsproblemen en de prijzenoorlog de sector in het vasteland bedreigen.

Meer artikelen