Neta S Hunting: Meer dan een stationwagen, het is een geheel nieuw platform

SSjoerd 10 april 2024 19:31

Het is veel meer dan wat we dachten, de Neta S Hunting is niet alleen een elektrische stationwagen, maar maakt ook gebruik van Neta's nieuwste generatie architectuur. Het voertuig biedt comfort, intelligentie en een verbeterde oplaadtijd door de introductie van een 800 Volt architectuur.

Neta S Hunting: Een verbeterde versie

De Neta S Hunting is behoorlijk indrukwekkend. In tegenstelling tot wat men dacht, is de Neta S Hunting niet zomaar een stationwagonvariant van de Neta S sedan. In plaats daarvan is het een aanzienlijk verbeterde auto. De originele Neta S rijdt op het Shanhai 1.0 platform, maar de Hunting zal gebruik maken van het nieuwe Shanhai 2.0 platform. Dit was oorspronkelijk niet verwacht tot volgend jaar, maar zal naar verwachting rond de periode van de Beijing Auto Show later deze maand debuteren en officieel ergens midden dit jaar gelanceerd worden.

Sneller opladen met 800V-architectuur

Het nieuwe platform van de Neta S Hunting betekent niet alleen dat het voertuig comfortabeler en intelligenter moet zijn, maar het zal ook naar verwachting een 800 Volt architectuur introduceren, wat veel snellere oplaadtijden betekent. De Haozhi skateboard chassis technologie heeft geïntegreerde gietvormen aan de voor- en achterkant van het chassis, samen met een geïntegreerde energiecabine.

Aan de voorkant is de auto zeer vergelijkbaar met de bestaande Neta S, de EP41-kentekenplaat heeft te maken met de interne codenaam voor de auto. Aan de zijkant lijkt er een vrij kenmerkende golf over de lengte van de auto te gaan. Aan de achterkant is het ontwerp een vrij standaard stationwagon met een beperkte hellingshoek voor de achterklep. Bovenop zit een achterspoiler die de stationwagen een meer vierkantig uiterlijk geeft.

Elektrische en verlengde EV-versies

Er zullen waarschijnlijk zowel volledig elektrische als een EV met range extender van de Neta S Hunting komen. De laatste zal worden uitgerust met een nieuwe 1,5-liter Atkinson-cyclusmotor gekoppeld aan een platte-draadgenerator. Naar verluidt zal de conversiesnelheid 3,26 kWh/l zijn. Alle elektrische achterwielaangedreven versies zullen gebruik maken van een 250 kW siliciumcarbide all-in-one motor. Er wordt verwacht dat er ook een vierwielaangedreven versie van de auto met dubbele motor zal komen. De batterijen zijn waarschijnlijk de CATL Shenxing long-life L-serie. De Shenxing is 's werelds eerste super snel oplaadbare LFP-batterij, wat een goede balans betekent tussen kosten en prestaties.

Meer artikelen