Marokko mikt op meer investeringen in EV-batterijproductie

WWesley 5 april 2024 09:46

Marokko, dat productielocaties huisvest van Stellantis en Renault, is actief op zoek naar meer fabrikanten van elektrische batterijen. Dit is een poging om de groeiende automobielsector van het land aan te passen aan de toenemende vraag naar elektrische voertuigen.

Marokko: een aantrekkelijke productiehub

Marokko is een belangrijke speler in de automobielsector met gevestigde productiefaciliteiten van Stellantis en Renault. Deze bedrijven hebben samen een indrukwekkende jaarlijkse productiecapaciteit van 700.000 auto's. Daarnaast ondersteunt een netwerk van lokale leveranciers de productieketen en draagt bij aan de groei van de sector in het land.

In een recente ontwikkeling heeft de Marokkaanse regering toestemming gegeven aan BTR New Material Group, een Chinese fabrikant van elektrische batterijen, om een nieuwe fabriek te bouwen. Deze fabriek, die zich nabij Tangier zal bevinden, zal zich voornamelijk richten op de productie van kathodes, een essentieel onderdeel van elektrische batterijen.

Op zoek naar meer batterijfabrikanten

Marokko wil zijn automobielsector verder uitbreiden en is daarom in gesprek met meer fabrikanten van elektrische batterijen. De regering wil op deze manier de automobielsector beter voorbereiden op de groeiende vraag naar elektrische voertuigen wereldwijd.

Marokko's ambitieuze EV-doelen

Het is het plan van Marokko om tegen 2030 de productie van elektrische voertuigen aanzienlijk op te voeren. Elektrische voertuigen die in Marokko worden geproduceerd, zouden dan naar verwachting tot 60% van de totale auto-export van het land uitmaken. Dit plaatst Marokko in een vooraanstaande positie in de transitie naar duurzame mobiliteit.

Stellantis heeft al een flinke voet aan de grond in Marokko met een productiecapaciteit van 50.000 supermini elektrische auto's in zijn Kenitra-fabriek. Renault is ook van plan om zijn productie in het land uit te breiden met de productie van een hybride versie van de Dacia Jogger zevenzitter in de Tangier-fabriek, met een verwachte productiecapaciteit van 120.000 auto's per jaar.

Meer artikelen