Kunnen smartphonefabrikanten zoals Xiaomi en Huawei de elektrische autosector veroveren?

SSjoerd 28 maart 2024 21:01

Chinese smartphonegiganten Xiaomi en Huawei betreden de automarkt met elektrische voertuigen met de ambitie om een leidende rol te spelen in de sector. Ze profiteren van hun thuismarkt, de grootste automarkt ter wereld, maar hoe zit het met het mondiale concurrentievermogen in een al zeer competitieve sector?

Chinese techreuzen betreden de autosector

Chinese techreuzen Xiaomi en Huawei stappen de wereld van elektrische voertuigen (EV's) binnen. Xiaomi gaat zijn SU7 sedan lanceren, een vierdeurs sedan vervaardigd door de staatsbedrijf BAIC in een fabriek in Beijing. Huawei is eveneens technologieën aan het ontwikkelen voor de automarkt, van intelligente rij systemen tot cockpit systemen en communicatieplatforms. Hun Stelato merk van voertuigen is ook in partnerschap met BAIC.

Volgens de Duitse autoanalist Ferdinand Dudenhöffer kan het toekomstige succes van auto's minder afhangen van de mechanica en meer van software, autonoom rijden en slimme cockpits. Dit zijn precies de competenties waar deze techbedrijven in uitblinken. Xiaomi en Huawei kunnen hierdoor een voorsprong krijgen, gezien de automarkt steeds meer gericht is op technologie en minder op traditionele automechanica.

De thuismarkt van Xiaomi en Huawei, China, is de grootste automarkt ter wereld qua vraag en aanbod. Vorig jaar bereikte de totale voertuigproductie in China 30 miljoen, inclusief 9 miljoen EV's. De potentie in China is enorm, gezien er momenteel minder dan één auto is voor elke vijf individuen, vergeleken met 800 voertuigen per 1.000 inwoners in de Verenigde Staten.

Intense concurrentie en prijsoorlogen bedreigen winstgevendheid

Ondanks het recordaantal voertuigleveringen bevinden Chinese autofabrikanten zich in een enorme prijsoorlog die hun winstgevendheid bedreigt. Tesla was de eerste die meerdere rondes van prijsverlagingen ter waarde van duizenden dollars uitvoerde, aangezien het bedrijf van Elon Musk op de tweede plaats viel ten opzichte van de Chinese rivaal BYD in het laatste kwartaal van 2023 wat betreft het aantal verkochte EV's.

Wereldwijde EV-dominantie is een uitdaging

Ondanks hun sterke positie in China, kunnen Xiaomi en Huawei het moeilijk vinden om wereldwijde dominantie in EV's te bereiken. In Europa en Noord-Amerika kunnen ze obstakels tegenkomen, zoals importtarieven en sterke concurrentie van gevestigde automerken. Vooral in de VS heeft Huawei te maken gehad met sancties die hun reputatie hebben geschaad.

Meer artikelen