Hoe kunnen Tesla en andere autofabrikanten concurreren tegen de EV-subsidies van China?

WWesley 6 april 2024 12:16

In plaats van importtarieven op Chinese elektrische voertuigen (EV's) op te leggen, zouden westerse overheden hun binnenlandse productie moeten subsidiëren. Daarbij speelt de vraag hoe Tesla en andere autofabrikanten kunnen concurreren tegen de EV-subsidies van China.

Subsidies versus importtarieven

Hoewel de beschikbaarheid van goedkope EV's goed nieuws is voor de planeet en consumenten overal, is het slecht nieuws voor aandeelhouders en werknemers van westerse autofabrikanten. Zowel de Verenigde Staten als de Europese Unie overwegen importtarieven op Chinese EV's. Maar tarieven zijn niet de juiste aanpak; subsidiëren van binnenlandse productie is dat wel.

Superioriteit van elektrische voertuigen

Ze zijn de beste hoop van de wereld om personenauto's te decarboniseren, naast het helemaal afstappen van auto's. Ze kunnen cruciale energieopslagcapaciteit bieden voor het elektriciteitsnet, wat bijdraagt aan bredere decarbonisatie-inspanningen, die op hun beurt de koolstofvoetafdruk van EV's verder zullen verminderen. Hun snellere acceleratie en soepelere rijgedrag liggen ten grondslag aan het vroege succes van Tesla en andere high-end EV's.

Dit is ook goed nieuws voor het klimaat. De Chinese olievraag heeft waarschijnlijk vorig jaar zijn piek bereikt, volgens het Chinese staatsoliebedrijf. De reden is duidelijk: EV's en hybrides zijn nu goed voor ongeveer 40% van de nieuwe autoverkopen in China, twee keer het wereldwijde aandeel.

Gerechtvaardigde EV-subsidies van de Chinese overheid

Ze kunnen de beste optie vertegenwoordigen voor het internaliseren van positieve leereffecten en schaalexternaliteiten, en voor het helpen van producenten om de leercurve te beklimmen en verder af te dalen op de kostencurve dan de markt op eigen houtje zou leveren. Dit geldt vooral voor batterijen, een belangrijke input in de EV-toeleveringsketen.

Na te lang te hebben ingezet op enorme benzineslurpers, hebben westerse autofabrikanten de vrijwel onvermijdelijke overstap naar EV's uitgesteld. Maar dat is niet alles: Chinese EV's zijn goedkoper om dezelfde reden dat bijna alles wat in China wordt gemaakt, goedkoper is dan Amerikaanse of Europese producten.

Politieke belangen en EV-tarieven

Immers, het belasten van de eigen burgers, inclusief via koolstofbelastingen, is politiek moeilijk, terwijl het "belasten" van anderen soms gunstiger wordt bekeken, vooral door mensen met minder vertrouwen in de overheid. Maar terwijl sommige tarieven, zoals het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) van Europa, volledig verdedigbaar zijn omdat ze specifiek de negatieve koolstofexternaliteit aanpakken, zijn die gericht op Chinese EV's of andere producten zoals zonnepanelen, die cruciaal zijn voor de wereldwijde groene transitie, dat niet.

Subsidies voor binnenlandse productie als alternatief

Sommige van deze subsidies kunnen simpelweg worden gerechtvaardigd als een politiek haalbaar, op één na beste alternatief voor koolstofprijzen, inclusief als een springplank naar prijsbeleid. Vroege analyses van de Inflation Reduction Act laten zien dat de honderden miljarden dollars aan subsidies de economische output verhogen in de VS en elders, tijdens en na het eerste decennium van overheidsuitgaven.

Meer artikelen