Hoe China een groeiende bedreiging wordt voor Tesla

WWesley 8 april 2024 19:32

China, ooit de redder van Tesla, maakt nu gebruik van de technologie van Tesla en andere westerse bedrijven om de rollen om te draaien. Dit heeft tot onrust geleid bij de Amerikaanse regering. Daarnaast introduceert China nu ook zijn eigen robotaxi's, wat voor nog meer concurrentie zorgt voor Tesla.

China's overproductie baart de VS zorgen

China, dat Tesla ooit heeft geholpen te overleven door het snel opschalen van de productielijnen van Model 3 en Model Y bij Giga Shanghai, maakt nu gebruik van de technologie die het van Tesla en andere westerse bedrijven heeft overgenomen. Dit heeft de Amerikaanse minister van Financiën, Janet Yellen, ertoe aangezet een waarschuwing af te geven over China's overaanbod op het gebied van elektrische voertuigen, lithium-ionbatterijen en zonne-energie. De opmerkingen van Yellen onderstrepen de onrust waarmee de regering-Biden naar de snelle uitrol van hulpbronnen door China in sleutelsectoren kijkt.

China blijft echter volhouden dat de productiecapaciteit van zijn 'nieuwe energie voertuigen' slechts een klein deel van de toekomstige marktvraag is, vooral uit ontwikkelingslanden. Dit is een belangrijk punt om in gedachten te houden als we de potentiële impact van China's productiecapaciteit op de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen overwegen.

De rol van Tesla in China's EV-boom

De overproductie van elektrische voertuigen in China is niet van de ene op de andere dag ontstaan. Het is het resultaat van een technologieoverdracht die al jaren aan de gang is. Als onderdeel van zijn inspanningen om de productie van Model 3 en Model Y in Giga Shanghai snel op te voeren, heeft Tesla bijvoorbeeld China's LK Group geholpen met de productie van 's werelds grootste gietmachines. Deze machines worden nu door minstens zes Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen gebruikt.

Xiaomi's SU7: een succesverhaal

Xiaomi's nieuw onthulde elektrische voertuig, de SU7, maakt ook gebruik van deze gietmachines om indrukwekkende schaalvoordelen te behalen. Het bedrijf heeft al een gevestigd ecosysteem van apparaten en mobiele toestellen, en nu wordt de SU7 gepresenteerd als een harmonieuze brug in dit ecosysteem. Binnen 24 uur na de lancering van de SU7 kwamen er 90.000 bestellingen binnen, waardoor de volledige productieplanning voor 2024 al uitverkocht is.

Voor de productie van de Model 2 maakt Tesla gebruik van een 'unboxed' productiemethode, die sterk lijkt op de manier waarop met Lego wordt gebouwd. Deze aanpak zou de productie efficiënter en flexibeler moeten maken, maar de vraag blijft hoe lang het zal duren voordat China ook deze technologie kopieert en gebruikt voor zijn eigen productie van elektrische voertuigen. Deze vraag wordt des te relevanter gezien de recente successen van Chinese EV-fabrikanten zoals Xiaomi.

Scepsis over Tesla's aankomende robotaxi

Elon Musk heeft onlangs aangekondigd dat Tesla in augustus 2024 een robotaxi zal onthullen. Deze aankondiging is echter met scepsis ontvangen door analisten en experts in de branche. De autonome rijtechnologie van Tesla is nog verre van perfect en vereist gemiddeld 1 interventie per 100 mijl. Bovendien erkennen zelfs de zeer optimistische analisten van Morgan Stanley dat de dominantie van robotaxi's decennia in beslag zal nemen vanwege juridische en regelgevende kwesties.

China betreedt de robotaximarkt

Terwijl Tesla worstelt met de ontwikkeling van zijn robotaxi, heeft Didi, de Chinese tegenhanger van Uber, aangekondigd dat een joint venture tussen haar autonome rijeenheid en de EV-fabrikant GAC Aion de benodigde licentie heeft gekregen om in China robotaxi's in massa te produceren. De eerste verkopen worden verwacht in 2025. Dit is een duidelijke indicatie van de toenemende concurrentie die Tesla kan verwachten op de Chinese markt voor elektrische voertuigen en autonome rijtechnologie.

Meer artikelen