Het raadsel ontrafeld: waarom Chinese EV's in China de helft kosten vergeleken met Europa

SSjoerd 2 mei 2024 13:31

Chinese elektrische auto's lijken een koopje in Europa, maar blijken nog goedkoper in hun thuisland. Wat zorgt voor dit enorme prijsverschil? Het gaat verder dan enkel transport- en importkosten. In dit artikel onthullen we de verborgen factoren achter deze prijskloof.

Prijsverschil tussen Chinese EV's in Europa en China

Chinese EV's hebben de Europese markt overspoeld met aantrekkelijke prijzen, maar verrassend genoeg zijn ze in hun thuisland nog goedkoper - soms tot de helft van de prijs die we in Europa betalen. Hoewel vervoers- en importkosten een deel van dit verschil kunnen verklaren, zijn er andere factoren die ook aanzienlijk bijdragen aan de prijskloof.

Een andere belangrijke factor in het prijsverschil is de uitrusting van de auto's. Auto's die op de Europese markt worden aangeboden, hebben vaak meer features en zijn anders uitgerust dan hun Chinese tegenhangers. Dit komt door de strengere veiligheidseisen in de EU, die bijvoorbeeld andere software en sensoren vereisen. Ook kunnen de Europese modellen in sommige gevallen groter zijn en een andere ophanging hebben, wat invloed heeft op de rijervaring en voldoet aan de verwachtingen van de Europese consument.

De rol van batterijproductie in de prijs van Chinese EV's

Onderzoek wijst uit dat batterijproductie één van de sleutelfactoren is in het prijsverschil. Chinese bedrijven hebben veelal de benodigde grondstoffen en de volledige productiecyclus binnen handbereik of zelfs volledig in eigen beheer. Dit maakt de productie van accupakketten aanzienlijk goedkoper in China dan in de rest van de wereld. De schaalgrootte van de Chinese batterijproducenten draagt hier ook aan bij, waardoor ze aanzienlijke kortingen op grondstoffen kunnen bedingen.

Winstmaximalisatie door hoge prijzen op de Europese markt

Een andere opmerkelijke strategie die Chinese automerken gebruiken om hun winst te maximaliseren, is het hanteren van relatief hoge prijzen op de Europese markt. Deze hoge marges helpen hen om de geringe verdiensten op de eigen markt te compenseren. Hoewel de concurrentie op de Chinese EV-markt hevig is, wat zorgt voor lage prijzen, biedt de Europese markt ruimte voor ruimere marges zonder dat de auto's zichzelf uit de markt prijzen.

Een laatste factor die bijdraagt aan de lagere productiekosten in China is de steun van lokale overheden. Chinese bedrijven ontvangen vaak subsidies om producten voor de lokale markt te produceren, bijvoorbeeld bij de aankoop van land voor de bouw van nieuwe fabrieken. Hoewel deze subsidies de productiekosten drukken, onderzoekt de EU of dit leidt tot oneerlijke concurrentie op de Europese markt.

Chinese EV's in de prijsoorlog met Tesla

Een extra voordeel voor Chinese autofabrikanten is de onlangs door Tesla gestarte prijsoorlog. Doordat Tesla de prijzen van haar goedkopere modellen meerdere keren verlaagde, voelden veel fabrikanten zich genoodzaakt om dit ook te doen om competitief te blijven. Chinese fabrikanten zoals BYD hebben de financiële ruimte om hierin mee te gaan, wat hen een sterke positie geeft in deze prijsoorlog.

Meer artikelen