Europese auto-industrie in crisis: hoe China de markt domineert

SSjoerd 25 maart 2024 11:01

De Europese auto-industrie staat voor een gitzwarte toekomst, stelt kredietverzekeraar Allianz Trade. Vooral de opkomst van de Chinese auto-industrie baart zorgen. Zonder directe actie van Brussel zal de achterstand op China en de VS verder toenemen, met mogelijk ernstige gevolgen voor de Europese economie.

Dringende oproep aan Brussel

Volgens Allianz Trade moet Brussel onmiddellijk ingrijpen om het noodzakelijke ecosysteem voor elektrische auto's versneld op te bouwen. Het bedrijf stelt dat er meer stimulering en minder regelgeving nodig is om te voorkomen dat de Europese auto-industrie verder afglijdt. Zonder deze maatregelen zal de achterstand op China en de VS alleen maar groter worden, met mogelijk ernstige gevolgen voor de Europese economie.

Chinese bedreiging voor Europese autofabrikanten

Allianz Trade schetst een sombere toekomst voor Europese autofabrikanten, met Duitsland als zwaarst getroffen land. Vooral de vooruitgang van China op het gebied van elektrische voertuigen vormt een grote bedreiging. Chinese autoproducenten liggen mijlenver voor en dat pakt dramatisch uit voor Europese automakers die te lang hebben afgewacht. Ondanks inspanningen om de achterstand in te lopen, wacht Europese fabrikanten een moordende concurrentiestrijd op de massamarkt van betaalbare middenklassers.

Volgens Allianz Trade's Johan Geeroms ontbreekt het in 20 EU-landen aan infrastructuurstimulansen zoals subsidies op laadpalen en laadstations. Hij stelt dat er veel meer steun nodig is om de dichtheid van laadstations en andere stimuleringsmaatregelen te verhogen om de overstap naar elektrisch rijden te bevorderen.

Chinese dominantie in batterijtechnologie

Op het gebied van batterij- en softwaretechnologie is China oppermachtig, zegt Geeroms. Batterijen zijn de grootste kostenpost voor de productie van een elektrische auto, en zes van de tien grootste batterijfabrikanten ter wereld zijn gevestigd in China. Deze afhankelijkheid vormt een groot risico, en als reactie hebben regeringen de beperkingen en het toezicht op de Chinese auto-import aangescherpt.

De auto-industrie is altijd de ruggengraat van de Europese economie geweest. Met bijna 950 duizend bedrijven en 6,5 miljoen werknemers is de sector goed voor 6 procent van de totale productie in de EU. Bovendien is de sector als innovatiehub de grootste investeerder in research & development in de EU, met een investering van bijna 73 miljard euro in 2022.

Meer artikelen