Een kwart van de in Europa verkochte EV's zal uit China komen, voorspelt NGO

SSjoerd 29 maart 2024 19:16

Volgens een rapport van Transport & Environment, een NGO die zichzelf omschrijft als 'Europa's leidende schone transportcampagnegroep', zal 25% van de elektrische voertuigen die dit jaar in de EU worden verkocht, uit China komen. Deze trend omvat modellen van onder andere Tesla en Dacia, maar ook van Chinese bedrijven zoals BYD.

Toenemende populariteit van Chinese EV's

Hoewel het op het eerste gezicht misschien niet zo lijkt, zijn elektrische voertuigen die in China zijn gemaakt vrij gebruikelijk in Europa. Vorig jaar waren van de ongeveer 300.000 EV's die in de Europese Unie werden verkocht, 19,5% gemaakt in China. Volgens een paper gepubliceerd door Transport en Milieu, zal dit percentage alleen maar omhoog gaan. De organisatie voorspelt dat Chinese EV's dit jaar 25% van het marktaandeel in de EU zullen uitmaken als de trend van vorig jaar doorzet.

Een mogelijke oplossing om de lokale economie te stimuleren en Chinese bedrijven te dwingen fabrieken in Europa te openen, zou het verhogen van de invoertarieven kunnen zijn. Dit zou op zijn beurt lokale banen kunnen opleveren. Momenteel hanteert de EU een invoerrecht van 10% voor EV's die in China zijn gemaakt, maar T&E gelooft dat het verhogen van dat cijfer naar 25% alleen maar positieve langetermijneffecten zou hebben.

Vorig jaar was Tesla met 28% de grootste importeur van Chinese EV's in de EU, gevolgd door Dacia met 20%. Echter, de snelheid waarmee Chinese automakers hun export naar de EU opvoeren, is sterk toegenomen van slechts 0,4% van de EV-markt in 2019 tot 7,9% in 2019, volgens T&E.

Chinese merken op de opmars

De NGO voorspelt dat binnenlandse merken zoals BYD, MG (wat ooit Brits was), NIO en anderen tegen 2027 20% van de EV-markt kunnen bereiken, wat een enorme stijging zou zijn vergeleken met 2019. Meestal zijn EV's die in China worden gemaakt iets goedkoper dan hun Europese concurrenten, wat gunstig is voor klanten. Maar het kopen van veel auto's die overzee worden geproduceerd betekent dat het geld Europa zal verlaten, waardoor de verdere ontwikkeling van EV's in China wordt gefinancierd.

Chinese bedrijven plannen EU-fabrieken

Sommige grote Chinese spelers, zoals BYD en CATL, denken al vooruit en zijn van plan om fabrieken in de EU te bouwen, wat de verhoogde tarieven zou omzeilen en tegelijkertijd banen voor lokale werknemers zou creëren. Andere bedrijven zouden dit voorbeeld kunnen volgen als de EU besluit de invoerrechten te verhogen.

Meer artikelen