Chinese EV's veroveren de Maleisische Markt

SSjoerd 3 april 2024 10:01

Chinese elektrische voertuigen (EV's) nemen de leiding in de Maleisische markt dankzij gunstige belastingmaatregelen. Hierdoor is de vraag naar deze voertuigen aanzienlijk gestegen.

Belastingvoordelen versnellen EV-adoptie

In de begroting van 2022 kondigde de Maleisische overheid aan EV's volledig vrij te stellen van invoerrechten, accijnzen en omzetbelasting tot eind 2025. Deze maatregel maakt deel uit van hun streven om een EV-leider in de regio te worden. Deze belastingvoordelen hebben voor een aanzienlijke stijging van de vraag naar EV's in het land gezorgd.

Chinese EV's maken flinke winst

Ondanks de bekende spelers in de EV-markt zoals Tesla, BMW en Kia, hebben Chinese EV's, zoals het merk BYD, indrukwekkende vooruitgang geboekt op de Maleisische markt. In 2023 werd BYD het best verkopende EV-merk in Maleisië, geholpen door hun populaire modellen Dolphin, Atto 3 en Seal. Deze prestatie illustreert het groeiende vertrouwen in Chinese EV's.

BYD Seal: waar voor je geld

De BYD Seal onderscheidt zich door zijn uitgebreide kenmerken en competitieve prijsstelling. De topvariant biedt een vermogen van ongeveer 230 kW en 360 Nm koppel met een 82,5 kWh batterijpakket. Bovendien biedt de Seal geavanceerde veiligheidsfuncties, waaronder het geavanceerde bestuurdersassistentiesysteem (ADAS) voor cruise control kalibratie en crash preventie prompts. Met al deze kenmerken is het niet verrassend dat veel Maleisische consumenten kiezen voor de BYD Seal over andere EV merken.

Hoewel de BYD Seal een indrukwekkende EV is, is het prijskaartje voor sommige Maleisische consumenten een struikelblok. Dit opent de deur voor merken zoals Ora en Neta, die meer betaalbare modellen aanbieden. Het Ora Good Cat-model begint bijvoorbeeld bij 113,800 RM (ongeveer 24,000 USD) terwijl de Neta V hatchback geprijsd is op 100,000 RM (ongeveer 21,000 USD), waardoor het de goedkoopste EV in Maleisië is op dit moment.

Meer artikelen