Chinese EV's nemen de leiding: zo vechten Ford, Nissan en Honda terug

WWesley 31 maart 2024 11:31

Volgens een recent rapport van de Financial Times zal een kwart van de elektrische voertuigen die dit jaar in de EU worden verkocht, uit China komen. Ondanks pogingen om Chinese EV's te blokkeren voor belastingvoordelen, blijft de opmars van goedkopere elektrische en hybride voertuigen uit China onverminderd doorgaan. Hoe vechten bekende automakers zoals Ford, Nissan en Honda hiertegen?

Chinese EV's nemen de leiding

Ondanks pogingen van overheden om Chinese EV's te blokkeren voor belastingvoordelen of importtarieven te verhogen, blijft de stroom van goedkopere elektrische en hybride voertuigen uit China onverminderd doorgaan. Grote spelers zoals Ford, Nissan en Honda zetten hun eigen reactieve maatregelen in om concurrerend te blijven. Dit kan variëren van samenwerken met hun grootste rivalen tot het creëren van start-up achtige divisies om een manier te vinden om meer betaalbare, massamarkt elektrische voertuigen te produceren.

Nissan en Honda bundelen hun krachten

Met merken als BYD die agressief de Japanse markt betreden, hebben Nissan en Honda hun rivaliteit aan de kant gezet en een memorandum van overeenstemming ondertekend om samen te werken aan de ontwikkeling van EV-technologie, inclusief software en componenten. Ondanks dat Nissan snel was met het introduceren van de massamarkt Leaf, is het product nu verouderd en is alleen de Ariya, die duur is in vergelijking met modellen met verbrandingsmotoren, in de meeste westerse markten gelanceerd als een haalbaar volledig elektrisch alternatief.

Ford CEO, Jim Farley, onthulde eerder dit jaar dat zijn bedrijf een 'skunkworks'-team van ingenieurs en softwareontwerpers heeft gevormd, geleid door ex-Tesla werknemer Alan Clarke, om te werken aan manieren om een goedkope, hoogwaardige EV te produceren die kan concurreren op de massamarkt. Het team is al minstens twee jaar aan het werk en maakt gebruik van de kennis van Auto Motive Power (AMP), een startup voor energiemanagement die Ford in 2023 heeft overgenomen, om een flexibel en allesomvattend platform te produceren dat een heel scala aan concurrerende maar betaalbare EV's kan ondersteunen.

Luca de Meo, CEO van Renault, heeft in een open brief aan de beleidsmakers van Europa opgeroepen tot verhoogde samenwerking tussen de grote Europese autofabrikanten om de dreiging van China af te wenden. In plaats van strengere tarieven op Chinese import op te leggen, wil hij de focus verleggen naar het 'consolideren van krachten', zoals China de afgelopen decennia heeft gedaan. De CEO van Renault wil dat de leiders van Europa investeren in en subsidies geven aan inheemse EV-technologie, evenals het creëren van grote projecten die slim opladen en kritieke materiaallevering onderzoeken en verbeteren.

Zijn de luxe autofabrikanten ook in gevaar?

Gen Z-klanten met een voorliefde voor personalisatie en elektrificatie willen steeds meer software, rekenkracht en digitaal entertainment in hun voertuigen. De autobezittende bevolking in de binnenlandse markt neigt over het algemeen naar volledig elektrische voertuigen en de meeste van die eerder genoemde luxe autofabrikanten bieden momenteel een zeer beperkt aantal plug-in modellen. Dit heeft een reactie veroorzaakt van China's eigen autofabrikanten, met merken als Yanwang, Nio, HiPhi en XPeng die allemaal high-end elektrische voertuigen produceren die hopen te concurreren met de meest gewilde merken uit het Westen.

Meer artikelen