Chinese EV-producenten lokken Tesla-klanten met incentives: de competitie verhit

WWesley 2 april 2024 21:16

De competitie in de Chinese EV-sector loopt hoog op door een steeds meer verzadigde markt. Autoproducenten bieden stimulansen om te profiteren van Tesla's recente prijsverhogingen en om te concurreren met de 'ontwrichtende' entree van Xiaomi.

Incentives als wapen tegen Tesla

Chinese autofabrikanten grijpen de recente prijsverhogingen van Tesla aan om klanten te lokken door middel van aantrekkelijke stimuleringsregelingen. Ze willen hiermee niet alleen klanten van Tesla aantrekken, maar ook concurreren met nieuwe spelers op de markt zoals Xiaomi.

Nio lokt benzinerijders met miljardenplan

Nio, de in Shanghai gevestigde autofabrikant, heeft een stimuleringsplan ter waarde van 1 miljard yuan ($186.4 miljoen) onthuld om eigenaren van benzinevoertuigen te verleiden om over te stappen. Ze bieden extraatjes zoals accuwisselingen, extra rijfuncties en een Nio-smartphone.

Xpeng heeft de prijzen van bepaalde voertuigen met wel 20.000 yuan verlaagd, terwijl Chery Automobile aantrekkelijkere inruilwaarden biedt en geen aankoopbelasting rekent op geselecteerde modellen. Deze strategieën laten zien dat autofabrikanten vastbesloten zijn om Tesla's marktaandeel te verminderen.

Xiaomi betreedt EV-markt met SU7-model

Xiaomi heeft zich nu ook gemengd in de competitieve EV-markt. Ze hebben de prijs van hun nieuwe SU7-model aangekondigd en begonnen vorige week met het accepteren van bestellingen. Hun lancering werd met veel enthousiasme ontvangen, wat blijkt uit de 88.898 pre-orders binnen de eerste 24 uur.

Nissan verlaagt EV-kosten om te concurreren

Nissan is de nieuwste fabrikant die ernaar streeft om de EV-kosten te verlagen om bij te blijven in een steeds competitiever en verzadigd landschap. Ze proberen dit te bereiken door de kosten met 30% te verlagen, wat laat zien dat zelfs gevestigde fabrikanten moeite hebben om bij te blijven met de snelle veranderingen op de EV-markt.

Autobedrijven snijden in hun investeringen in EV's, zoals we zien bij Amerikaanse autofabrikanten zoals Ford en GM. Dit komt door de hogere kosten die EV's met zich meebrengen en de toegenomen concurrentie op de markt. Toch lijken Tesla en BYD voorlopig nog wel aan kop te gaan in China, met de prijszetting die daarbij hoort.

Meer artikelen