Chinese batterijgigant CATL onderhandelt met GM over licentie voor LFP-batterijtechnologie

SSjoerd 28 maart 2024 19:01

De Chinese batterijfabrikant CATL is naar verluidt in onderhandeling met General Motors voor een licentie op hun technologie voor lithiumferrofosfaat (LFP) batterijen. Daarnaast plannen ze samen een nieuwe fabriek te bouwen in Noord-Amerika.

Onderhandelingen over licentie en bouw fabriek

Volgens recente berichten is CATL, de Chinese gigant op het gebied van batterijen, momenteel in gesprek met General Motors over het licentiëren van hun technologie voor LFP-batterijen. Het plan is om via een licentie royalty service (LRS) overeenkomst een gemeenschappelijke fabriek op te zetten in Noord-Amerika. Hoewel er nog geen concrete details op tafel liggen, zou de productiecapaciteit van deze nieuwe fabriek niet onderdoen voor die van de fabriek die Ford momenteel samen met CATL aan het bouwen is.

Vergelijkbare overeenkomst als met Ford

Het lijkt erop dat de overeenkomst tussen CATL en GM veel weg zal hebben van de deal die CATL eerder sloot met Ford. In die overeenkomst is vastgelegd dat CATL verantwoordelijk is voor het opzetten van de productielijnen voor de batterijen, het bouwen van de supply chains, het in gebruik nemen van de productielijnapparatuur en het beheren van de productieprocessen. De autofabrikant draagt volledig de kapitaalkosten van de fabriek, terwijl CATL de patentlicentiekosten en servicekosten int. Hierdoor zijn de initiële kosten voor CATL lager, maar zijn de winstmarges hoger.

Amerikaanse regelgeving beïnvloedt licentieovereenkomst

De licentieovereenkomst tussen CATL en GM is voornamelijk het resultaat van recente regelgeving in de VS. Onder de Inflation Reduction Act van 2022 geeft de Amerikaanse overheid een subsidie van 7.500 USD aan elke EV die in Noord-Amerika wordt geproduceerd. Hiervan gaat 3.750 USD naar de batterijproducent, mits meer dan de helft van de kosten van de batterij wordt geproduceerd of geassembleerd in Noord-Amerika. Bovendien moet CATL vanwege de regelgeving rond 'Foreign Entity of Concern' (FEOC) voorzichtig zijn met investeringen in de VS. Door deze licentieovereenkomst te sluiten, ontloopt CATL de problemen die een volledig of gezamenlijk eigendom van de fabriek met zich mee zouden brengen.

Opmerkelijk is dat zowel de overeenkomst met Ford als de gemelde deal met GM betrekking hebben op batterijen van lithiumferrofosfaat (LFP). Deze batterijen zijn goedkoper te produceren dan NCM-batterijen en zijn daarom zeer geschikt voor de productie van goedkopere elektrische voertuigen. Zuid-Koreaanse en Japanse batterijproducenten hebben het LFP-gebied grotendeels genegeerd, wat heeft geleid tot een dominantie van Chinese producenten zoals CATL en BYD in deze markt. Volgens de Late Post heeft CATL de kosten van dergelijke batterijen weten te verlagen tot 400 yuan (ongeveer 55 USD) per kWh, tegenover 600 yuan (ongeveer 83 USD) voor NCM-batterijen.

Meer artikelen