Chinese autofabrikanten staan klaar om de Indiase EV-markt te veroveren

WWesley 24 maart 2024 08:46

De drang van de Indiase regering om de productie van elektrische voertuigen (EV's) in eigen land te stimuleren, zou kunnen leiden tot een grootschalige intrede van Chinese automerken op de Indiase markt, volgens een rapport van de denktank GTRI.

Chinese auto-industrie maakt grote stappen

De Indiase overheid zet sterk in op het stimuleren van de binnenlandse EV-productie. Dit kan resulteren in een toestroom van Chinese automerken op de Indiase markt, ondersteund door de sterke groei van de Chinese auto-industrie in EV-technologie. Door aanzienlijke staatssteun is China een toonaangevende exporteur van EV's en gerelateerde componenten geworden, waardoor de afhankelijkheid van India van auto-onderdelen uit China mogelijk verder zal toenemen.

Verhoogde afhankelijkheid van China

India's hernieuwde aandacht voor elektrisch vervoer en de inspanningen van de particuliere sector dragen bij aan een grotere afhankelijkheid van auto-onderdelen uit China. China heeft een sterke positie in de wereldwijde toeleveringsketen voor EV-componenten en produceert 75% van alle EV-batterijen wereldwijd. Aangezien de batterij 40% uitmaakt van de kosten van een EV, is dit een belangrijke factor voor de stijgende import uit China.

De afname van China's EV-export naar de Europese Unie en de Verenigde Staten wordt voornamelijk veroorzaakt door onderzoeken naar staatssteun en toenemende handelsrestricties. Deze situatie biedt Chinese bedrijven de kans om hun aandacht te verleggen naar andere markten, zoals India, waar ze kunnen profiteren van het beleid om de invoerrechten op EV's te verlagen.

Nieuw Indiase EV-beleid stimuleert investeringen

India heeft een nieuw EV-beleid ingevoerd om buitenlandse investeringen aan te trekken en de productie van EV's in het land te stimuleren. Buitenlandse bedrijven die minimaal 500 miljoen dollar investeren in de Indiase EV-sector kunnen profiteren van een aanzienlijke verlaging van de invoerheffing op EV's, van 70-100% naar 15%. Dit beleid kan Chinese autofabrikanten, die al een sterke aanwezigheid in de EV-sector hebben, rechtstreeks ten goede komen.

Meer artikelen