China's explosieve groei in EV-export vereist meer schepen

WWesley 11 april 2024 15:16

Chinese autofabrikanten zijn van plan om honderdduizenden elektrische voertuigen wereldwijd te exporteren. Echter, er zijn meer voertuig-dragende schepen nodig om aan deze hoge vraag te voldoen. De Chinese vloot zou in korte tijd de vierde grootste ter wereld kunnen worden, met nieuwe handelsroutes voor voornamelijk Chinese auto's.

Meer schepen nodig voor EV-export

Chinese autofabrikanten hebben ambitieuze plannen voor de wereldwijde export van honderdduizenden elektrische voertuigen. Echter, om dit te kunnen realiseren, hebben ze een groot aantal schepen nodig die auto's kunnen vervoeren. Momenteel heeft China de achtste grootste scheepsvloot ter wereld, met 33 auto-dragende schepen. Japan heeft de grootste vloot met 284 schepen, gevolgd door Noorwegen en Zuid-Korea. Echter, door de hoge vraag is China op weg om binnen enkele jaren de vierde grootste vloot ter wereld te hebben, met nieuwe handelsroutes die speciaal worden gecreëerd voor Chinese auto's.

Explosieve groei in scheepsbestellingen

De huidige situatie verandert snel, met Chinese bedrijven die 47 nieuwe schepen hebben besteld. Dit komt neer op een kwart van alle wereldwijde bestellingen. Tot de kopers van de schepen behoren SAIC Motor, Chery en BYD, evenals rederijen COSCO en China Merchants. Nadat deze vloot aan China is geleverd, zal de door Chinese vloot van auto-dragende schepen stijgen van de huidige 2,4% tot 8,7%.

China als grootste auto-exporteur

China heeft Japan al ingehaald als 's werelds grootste auto-exporteur. Alleen al BYD exporteerde vorig jaar meer dan 240.000 voertuigen, wat neerkomt op ongeveer 8% van de wereldwijde verkoop. Dit jaar heeft het bedrijf plannen om tot 400.000 EV's te exporteren. BYD heeft al een speciaal schip met een capaciteit van 7.000 EV's en heeft plannen om binnen twee jaar nog eens zeven van dergelijke schepen aan hun vloot toe te voegen.

Auto's worden meestal over zee vervoerd met roll-on/roll-off (RORO) schepen, waarbij de auto's direct aan boord kunnen rijden. Echter, deze schepen zijn de laatste jaren schaars geweest, met oudere schepen die met pensioen gaan en nieuwe scheepsorders die afnemen. Dit heeft ertoe geleid dat de toegang tot RORO-schepen kostbaar is geworden, met dagtarieven voor het charteren van schepen die oplopen tot $115.000 per dag. Dit is meer dan zeven keer hoger dan de prijs in 2019. Als gevolg hiervan overwegen bedrijven om de schepen zelf te kopen.

De scheepvaartindustrie staat voor een grote uitdaging om haar CO2-uitstoot drastisch te verminderen om aan de klimaatdoelen van Parijs te voldoen. Op dit moment is de industrie de zesde grootste uitstoter van broeikasgassen ter wereld, tussen Japan en Duitsland in, volgens de Wereldbank. Het vervoeren van EV's over de hele wereld brengt dus zeker een prijs met zich mee, niet alleen financieel, maar ook op het gebied van milieu.

Meer artikelen