China's EV-reuzen nemen de leiding in de economische verschuiving van de Golflanden

SSjoerd 3 april 2024 18:16

Chinese producenten van elektrische voertuigen (EV's) veroveren snel de markt in de Golfstaten, dankzij hun geavanceerde technologie en uitgebreide productiecapaciteit. Deze verschuiving is een gevolg van de wereldwijde inspanningen om de uitstoot van koolstof te verminderen en de energiediversificatie-initiatieven van de Golfstaten.

Explosieve groei Chinese EV-export

De Chinese producenten van elektrische voertuigen maken een sterke groei door, mede dankzij hun geavanceerde technologie en grote productiecapaciteit. In 2023 exporteerden ze meer dan 1 miljoen EV's, een stijging van 99,1% ten opzichte van het jaar ervoor. Deze groei vindt plaats in een tijd waarin de wereldwijde vraag naar groene transportoplossingen snel toeneemt en de Golfstaten zich steeds meer richten op energiediversificatie-initiatieven. Deze ontwikkelingen maken van de regio een belangrijke markt voor EV's, waardoor de Chinese EV-bedrijven een steeds grotere rol spelen.

Hoewel China een late starter was in de EV-industrie, heeft het land zich snel opgewerkt tot wereldleider op dit gebied. Dit is voor een groot deel te danken aan de strategie en het beleid van de Chinese overheid. China heeft nu een voorsprong op traditionele autofabrikanten in landen als Japan, Duitsland en de VS en produceerde in 2022 bijna 60% van alle elektrische voertuigen ter wereld. In het vierde kwartaal van 2023 overtrof de Chinese automaker BYD zelfs Tesla in verkoopcijfers en werd zo de wereldleider.

GCC-landen streven naar economische diversificatie

In een poging om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen, maken de Golfstaten stappen om hun economieën te diversifiëren. Dit sluit goed aan bij de wereldwijde ambities van China op het gebied van elektrische voertuigen. China heeft dan ook gewillige partners gevonden in de Golfregio. De economieën van de Golfstaten waren tot voor kort sterk afhankelijk van inkomsten uit de export van fossiele brandstoffen, maar de vraag daarnaar zal naar verwachting op de lange termijn afnemen. Daarom zijn deze landen nu actief bezig met een energietransitie om hun economieën te diversifiëren.

Chinese EV-makers breiden uit naar GCC-landen

Chinese producenten van elektrische voertuigen zien de kansen en zijn snel aan het uitbreiden naar de GCC-landen. Vrijwel alle grote Chinese EV-producenten hebben nu plannen voor uitbreiding in de regio, en sommigen hebben al een aanwezigheid gevestigd. Bijvoorbeeld, vorig jaar kondigde BYD een partnerschap aan met de Jordaanse distributeur, Mobility Solutions Auto Trade Company. En in december beveiligde de regering van Abu Dhabi een strategische investering van $2,2 miljard in de Chinese automaker NIO, waardoor het aandeel van Abu Dhabi in NIO is gestegen tot 20,1%.

Meer artikelen