China's EV-markt: van Xiaomi's debuut tot BYD's dominantie

WWesley 28 maart 2024 23:16

China's elektrische voertuig (EV) markt bloeit, met concurrentie van nieuwkomers zoals Xiaomi en gevestigde spelers als BYD. Dit artikel biedt een diepgaande analyse van de huidige staat van de Chinese EV-markt en de uitdagingen en kansen die zich voordoen.

Xiaomi betreedt het EV-speelveld

Xiaomi, bekend om zijn smartphones, heeft zich onlangs op de markt voor elektrische voertuigen (EV's) gemengd. Met een groeiende markt en een grote vraag naar EV's, wil Xiaomi de concurrentie aangaan met gevestigde autofabrikanten. De stap van Xiaomi om de EV-markt te betreden, onderstreept de groeiende concurrentie en het potentieel van de sector in China.

De reusachtige EV-markt van China

China is momenteel de grootste markt voor elektrische voertuigen ter wereld. Volgens onderzoeksbureau Rystad Energy was bijna 70% van alle wereldwijd verkochte EV's in december vorig jaar in China. Bovendien wordt verwacht dat China dit jaar verantwoordelijk zal zijn voor 65% van de geschatte 17,5 miljoen EV-verkopen. De omvang en groei van de EV-markt in China bieden grote kansen voor zowel gevestigde als nieuwe spelers in de industrie.

BYD: China's EV-kampioen

BYD, oorspronkelijk opgericht als een batterijbedrijf, is uitgegroeid tot de onbetwiste kampioen van de Chinese EV-markt en de grootste rivaal van Tesla. Vorig jaar claimde het bedrijf dat het het eerste bedrijf was dat vijf miljoen volledig elektrische en hybride voertuigen produceerde. Het overtrof zelfs Tesla als de wereldleider in EV-verkopen in het laatste kwartaal van 2023. Door haar sterke capaciteiten in de EV-toeleveringsketen, vooral in energieopslag, heeft BYD ook kostenvoordelen opgebouwd.

De Chinese EV-markt is een slagveld met tal van spelers. Naast gevestigde merken als BYD en Tesla zijn er ook technologiegiganten zoals Huawei en Baidu die hun eigen EV-projecten ontwikkelen. Van de 129 EV-merken in China hebben er slechts 20 een binnenlands marktaandeel van één procent of meer weten te behalen. De verscheidenheid aan aanbieders op de markt toont de intensiteit van de concurrentie en de groeiende interesse in de EV-sector in China.

De snelle groei van de Chinese EV-industrie heeft geleid tot bezorgdheid in Brussel en Washington, vooral vanwege de subsidies die Chinese autobedrijven van de overheid ontvangen. De Europese Unie en de Verenigde Staten hebben maatregelen getroffen om de concurrentie van Chinese auto-onderdelen te beperken. Ondanks deze uitdagingen blijft de Chinese EV-industrie groeien dankzij sterke binnenlandse vraag en overheidssteun.

Meer artikelen