China verwerpt EU-onderzoek naar subsidies, wijst op innovatie in EV-sector

SSjoerd 8 april 2024 14:01

China's snelle groei in de elektrische voertuigensector volgt innovatie te midden van hevige concurrentie, aldus de Chinese minister van Handel. Hij verwerpt de EU-onderzoek naar subsidies voor de sector en noemt Europese en Amerikaanse beschuldigingen ongegrond.

China verwerpt EU-subsidie onderzoek

De Chinese minister van Handel, Wang Wentao, heeft het EU-onderzoek naar subsidies voor de EV-sector afgewezen. Hij stelt dat de snelle groei van de Chinese EV-sector een gevolg is van innovatie en intense concurrentie. Deze verklaring werd gedaan tijdens een rondetafelgesprek in Parijs, waar ook Chinese EV-giganten zoals Geely, SAIC en BYD aanwezig waren.

De EU overweegt extra tarieven op te leggen aan de import van Chinese elektrische voertuigen. Dit wordt overwogen in reactie op beschuldigingen dat Chinese subsidies de binnenlandse markt van de EU verstoren. Frankrijk heeft al een harder standpunt ingenomen en heeft de binnenlandse subsidies beperkt om de meeste Chinese EV's uit te sluiten.

Technologische innovatie drijft Chinese EV-groei

Volgens minister Wang is de snelle ontwikkeling van Chinese EV-bedrijven te danken aan continue technologische innovatie, geavanceerde lokale toeleveringsketens en intense concurrentie. Hij benadrukte dat de groei van de sector niet wordt gedreven door overcapaciteit of overheidssubsidie, zoals wordt gesuggereerd door de EU en de VS.

EU-onderzoek bestempeld als 'protectionistisch'

Wang bekritiseerde het EU-onderzoek naar subsidies voor de EV-sector als 'protectionistisch'. Hij stelt dat normale exportactiviteiten, gedreven door globalisering, ten onrechte worden gebruikt als bewijs van overcapaciteit. Hij merkte op dat deze houding het milieuambitie van de EU zou kunnen ondermijnen.

Wang bekritiseerde ook de EU's poging om afhankelijkheden van China te verminderen, wat hij 'de-risico drive' noemde. Hij stelde dat deze actie de milieuambities van de EU zou ondermijnen, omdat het de groei en innovatie in de EV-sector zou kunnen beperken.

Meer artikelen