China dient klacht in tegen VS betreffende EV-subsidies bij de WTO

SSjoerd 26 maart 2024 11:16

China heeft bij de Wereldhandelsorganisatie een klacht ingediend tegen de subsidies voor elektrische voertuigen (EV's) van de VS onder de Inflation Reduction Act (IRA), die Chinese autofabrikanten effectief verbiedt om EV's direct in de VS te verkopen.

Oproep tot WTO wegens VS EV-subsidies

China heeft op 26 maart een beroep gedaan op het geschillenbeslechtingsmechanisme van de WTO om de belangen van de Chinese bedrijven in de nieuwe energievoertuig (NEV) sector te verdedigen. Het conflict ontstond door maatregelen in de Amerikaanse IRA die betrekking hebben op subsidies voor NEV's, volgens een vraag-en-antwoordsessie die vandaag is vrijgegeven door het Chinese Ministerie van Handel. De VS heeft de IRA geïntroduceerd in het kader van klimaatverandering, lage koolstofuitstoot en milieubescherming.

Discriminerend subsidiebeleid van de VS

Het Amerikaanse beleid vereist dat voor subsidies producten uit specifieke regio's zoals de VS worden gebruikt, en heeft een discriminerend subsidiebeleid voor NEV's opgesteld dat producten uit China en andere WTO-leden uitsluit. China is sterk gekant tegen deze praktijken, omdat ze eerlijke concurrentie verstoren, de wereldwijde NEV-industrieketen en toeleveringsketen ernstig verstoren en de WTO-regels schenden.

Oproep van China aan de VS om WTO-regels na te leven

Volgens een verklaring dringt China er bij de VS op aan om de WTO-regels na te leven, het ontwikkelingstrend van de wereldwijde NEV-industrie te respecteren, discriminatoire industriële beleidsmaatregelen tijdig te corrigeren en de stabiliteit van de wereldwijde industriële keten en toeleveringsketen van NEV's te handhaven. China verdedigt sterk het op regels gebaseerde multilaterale handelssysteem en respecteert de legitieme rechten van WTO-leden om industriële subsidies te implementeren binnen het kader van de regels om hun economische en sociale ontwikkeling te bevorderen.

De IRA, die in augustus 2022 in werking is getreden, omvat een belastingkrediet van $7.500 voor consumenten die in de VS in aanmerking komende EV's kopen. Dit vereist dat EV's in Noord-Amerika worden gebouwd en gebruikmaken van lokaal geproduceerde batterijen, wat autofabrikanten die voertuigen importeren in een nadelige positie brengt.

In oktober 2022 zei William Li, oprichter, voorzitter en CEO van Nio, in een interview met het Duitse mediakanaal Heise Autos dat het bedrijf van plan was om tegen eind 2025 de Amerikaanse markt te betreden. Echter, het Amerikaanse beleid bemoeilijkt deze plannen. In een interview in juni 2023 met Bloomberg zei Stella Li, uitvoerend vicepresident van BYD, dat de Amerikaanse markt momenteel niet onder hun overwegingen valt. Ze gelooft sterk dat de IRA de adoptie van EV in de VS kan vertragen.

Meer artikelen