China daagt VS uit over EV-subsidies bij de WTO

WWesley 27 maart 2024 23:02

China heeft een klacht ingediend bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) omdat de Verenigde Staten kopers van elektrische voertuigen met Chinese batterijen uitsluiten van hun subsidieregeling. Dit is onderdeel van een groter conflict rondom beschermingsmaatregelen en de wereldwijde evolutie van de EV-sector.

China dient klacht in bij WTO

Een recente stap van de Verenigde Staten om kopers van elektrische voertuigen (EV's) met Chinese batterijen uit te sluiten van hun subsidieregeling, heeft China ertoe gebracht een klacht in te dienen bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Sinds 1 januari komen EV-kopers in de VS niet in aanmerking voor belastingkredieten van US$ 3.750 tot US$ 7.500 als kritische mineralen of andere batterijcomponenten afkomstig zijn van Chinese, Russische, Noord-Koreaanse of Iraanse bedrijven.

VS-regels treffen vooral Chinese bedrijven

Omdat Rusland, Noord-Korea en Iran geen EV-batterijen in massa produceren, lijken de nieuwe regels van de Verenigde Staten voornamelijk gericht te zijn op Chinese bedrijven. Volgens een niet nader genoemde woordvoerder van het Chinese Ministerie van Handel heeft de VS met de Inflation Reduction Act van 2022 discriminerende subsidieregelingen opgesteld voor nieuwe energievoertuigen en producten van andere WTO-leden zoals China uitgesloten van zijn subsidieregeling.

De Chinese klacht bij de WTO volgt op kritiek van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken op 22 maart op westerse landen voor het bepleiten van protectionisme en het opzetten van handelsbarrières onder het mom van 'eerlijke concurrentie' en 'nationale veiligheid'. Woordvoerder Lin Jian van het Chinese Ministerie van Buitenlandse Zaken beweerde dat wat ze beschermen hun achtergebleven industrieën zijn, en wat ze verliezen is hun toekomstige ontwikkeling.

Lin Jian beweerde ook dat het succes van Chinese EV's te wijten is aan onze technologische innovatie en superieure kwaliteit te midden van wereldwijde concurrentie, in plaats van subsidies. Hij benadrukte dat China alle markttoegangsbeperkingen voor buitenlandse investeringen in de productie heeft afgeschaft en open staat voor internationale autofabrikanten, die volledig kunnen delen in de dividenden van de grote Chinese markt.

In september kondigde de Europese Unie aan een 13 maanden durend onderzoek te starten naar de vraag of overheidssteun Chinese EV-makers heeft geholpen marktaandeel in Europa te winnen. Sommige Chinese commentatoren suggereren dat de EU waarschijnlijk extra tarieven zal opleggen aan geïmporteerde Chinese EV's na het onderzoek.

Hoge tarieven op Chinese EV's in de VS en Europa

Op dit moment zijn de tarieven op Chinese EV's vastgesteld op 10% in Europa en maar liefst 27,5% in de VS. Het tarief van 27,5% omvat een gebruikelijk tarief van 2,5% voor geïmporteerde goederen en een extra tarief van 25% dat tijdens het Trump-tijdperk is opgelegd.

VS plant strengere maatregelen tegen Chinese EV-makers

Naast de lopende WTO-klacht, plant de VS om zijn maatregelen tegen Chinese EV-makers te versterken en probeert zijn bondgenoten te overtuigen hetzelfde te doen. Dit omvat voorstellen van Donald Trump en senator Josh Hawley om de invoerheffingen op auto's uit China aanzienlijk te verhogen.

Amerikaanse bezorgdheid over Chinese smart cars

De Biden-administratie liet vorige maand weten dat het Chinese smart cars, die gevoelige informatie op Amerikaanse wegen kunnen verzamelen, zou onderzoeken. Er zijn zorgen dat China de Amerikaanse markt zou kunnen overspoelen met zijn voertuigen, waardoor het een bedreiging voor de nationale veiligheid zou kunnen vormen.

Meer artikelen