CATL zet in op 'CATL Inside' model om zijn invloed in de EV-sector te herwinnen

SSjoerd 27 maart 2024 11:46

De Chinese batterijgigant CATL wil zijn invloed in de auto-industrie vergroten met een 'CATL Inside' model, vergelijkbaar met het 'Intel Inside' model. Het bedrijf probeert autofabrikanten te overtuigen om hun logo op hun voertuigen te plaatsen.

CATL promoot 'CATL Inside' model

De Chinese batterijfabrikant CATL zet in op een 'CATL Inside' model om zijn invloed in de auto-industrie te herwinnen. Het bedrijf probeert autofabrikanten te overtuigen om hun logo op hun voertuigen te plaatsen, net zoals Intel dat deed met zijn 'Intel Inside' model. CATL wil met deze strategie ook de algemene consument bereiken door zowel offline als online communicatiekanalen te bouwen.

Offline en online communicatieplannen van CATL

CATL is van plan om zijn eerste offline merkdisplaywinkel te openen in Chengdu, Sichuan provincie in het zuidwesten van China. Hier zullen de 'CATL Inside' modellen tentoongesteld worden, die verwacht worden meer dan 50 modellen van meer dan 20 autofabrikanten te omvatten. Naast offline winkels, zal CATL ook online communicatiekanalen lanceren, waaronder live-streaming op Douyin, een Chinese kortvideo-platform.

De laatste twee jaar heeft CATL een snelle daling van zijn invloed in de industrie gezien. Van 2018 tot 2021 was er een enorme vraag naar CATL's batterijen van bijna elke autofabrikant ter wereld. Maar vanaf 2022-2023 begon CATL's stem geleidelijk te dalen, omdat kleinere batterijfabrikanten hun capaciteit uitbreiden en hun productkwaliteit verbeteren, en de industrie een overcapaciteit begon te krijgen.

Promotie van Shenxing Battery

Sinds 2023 promoot CATL actief de Shenxing Battery, een batterij gebaseerd op Lithium Iron Phosphate (LFP) chemie, aan autofabrikanten. Voertuigen uitgerust met deze batterij kunnen 400 kilometer rijden op een lading van 10 minuten. Deze batterij is de eerste LFP-batterij ter wereld die 4C opladen ondersteunt.

De 'CATL Inside' strategie van CATL heeft veel gemeen met de 'Intel Inside' strategie die Intel in 1991 lanceerde. Fabrikanten die 'Intel Inside' op hun producten accepteerden, kregen kortingen tot 5 procent, wat hielp om de slogan snel te laten verschijnen op een groot aantal apparaatfabrikanten. CATL wil hetzelfde pad volgen en modellen die zijn batterijproducten gebruiken laten voorzien van het 'CATL Inside' logo.

Meer artikelen