CATL bereidt samenwerking voor met GM om een batterijfabriek in Noord-Amerika te bouwen

WWesley 29 maart 2024 07:02

Chinese batterijgigant CATL plant een technologielicentiepartnerschap met General Motors (GM) om een lithium-ijzer-fosfaat (LFP) batterijfabriek in Noord-Amerika te bouwen. Het model van de samenwerking lijkt op dat van CATL's eerdere overeenkomst met Ford.

CATL en GM plannen gemeenschappelijke batterijfabriek

Volgens recente berichten voert de Chinese batterijproducent Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL) gesprekken met General Motors over een License Royalty Service model partnerschap. Deze onderhandelingen hebben tot doel gezamenlijk een Lithium Ijzer Fosfaat (LFP) batterijfabriek in Noord-Amerika op te zetten. In dit model is het autofabrikant die de productielijn voor de batterij bouwt, de toeleveringsketen opzet, de lijnapparatuur in bedrijf stelt en het productieproces beheert. Op zijn beurt zal CATL geen aandeel nemen in de partnerfabriek, maar eerder patentlicentiekosten en servicekosten innen.

Hoewel er nog geen definitieve details over het project bekend zijn, wordt verwacht dat de jaarlijkse capaciteit van de fabriek die CATL met GM plant, minimaal gelijk zal zijn aan de capaciteit van de fabriek die CATL met Ford bouwt. Ford kondigde eerder aan dat het van plan is om een LFP-batterijfabriek in Marshall, Michigan te bouwen met een initiële ontwerpcapaciteit van ongeveer 35 GWh per jaar. Deze fabriek zou naar verwachting stroompakketten kunnen leveren voor ongeveer 400.000 Ford EV's per jaar.

Hoewel de exacte locatie voor de geplande fabriek nog niet is bepaald, is het waarschijnlijk dat deze in de VS of Mexico zal komen te liggen. Dit zou CATL's inspanningen om uit te breiden naar de Noord-Amerikaanse markt verder ondersteunen. Bovendien zou het plaatsen van de fabriek in deze regio's de autofabrikanten in staat stellen om te profiteren van bepaalde subsidies die beschikbaar zijn voor fabrikanten van stroomcellen onder de Inflation Reduction Act die in 2022 is aangenomen in de VS.

Belastingvoordelen door de Inflation Reduction Act

Een van de factoren die de bouw van deze nieuwe fabriek beïnvloedt, is de Inflation Reduction Act (IRA), die in augustus 2022 in de VS is aangenomen. Deze wet bevat een belastingkrediet van $7,500 voor consumenten die in aanmerking komende elektrische voertuigen (EV's) kopen. Van dit bedrag zijn er subsidies van $3,750 beschikbaar voor fabrikanten van stroomcellen, op voorwaarde dat componenten die meer dan 50% van de kosten van de batterij uitmaken, worden vervaardigd of geassembleerd in Noord-Amerika. Dit heeft invloed op de plannen van CATL en GM, omdat zij zullen willen profiteren van deze subsidies bij de bouw van hun nieuwe fabriek.

Het LRS-model vermindert risico's voor CATL

Een van de belangrijkste voordelen van het LRS-model voor CATL is dat het de kapitaaluitgaven voor de uitbreiding naar de Noord-Amerikaanse markt vermindert en het bedrijf minder risico's neemt. Hoewel de inkomsten en winsten van CATL onder dit model kleiner zullen zijn dan onder een model waar het zijn eigen batterijproductielijnen bouwt en batterijen verkoopt, zal CATL wel twee inkomsten hebben onder dit model. Ten eerste een eenmalige vergoeding voor het verkopen van batterijproductieapparatuur en het opbouwen van de toeleveringsketen; en ten tweede een bepaald percentage aan patentlicentiekosten op basis van het aantal batterijen dat daadwerkelijk door autofabrikanten wordt geproduceerd.

Meer artikelen