BYD: Wantrouwen tegen Chinese elektrische voertuigen ongegrond

SSjoerd 2 mei 2024 15:46

Stella Li, topvrouw van het Chinese automerk BYD, verwerpt de beschuldigingen van vermeende spionage door Chinese elektrische auto's. Ze beschouwt deze geruchten als lachwekkend en baseert zich op ongefundeerde claims.

BYD betwist groeiend wantrouwen

Het Chinese automerk BYD spreekt zich uit tegen de groeiende scepsis tegen Chinese elektrische voertuigen in Europa en de Verenigde Staten. Dit wantrouwen is voornamelijk gebaseerd op de angst voor mogelijke spionageactiviteiten door de Chinese overheid, een beschuldiging die volgens Stella Li, topvrouw van BYD, volkomen ongegrond en belachelijk is.

Li betwist de beweringen van spionage en beschouwt deze als valse beschuldigingen. Tot dusver heeft niemand concreet bewijs kunnen leveren van vermeende spionageactiviteiten in verband met de komst van Chinese elektrische voertuigen. De angst en het wantrouwen zijn dus voornamelijk gebaseerd op ongegronde veronderstellingen en vage vermoedens.

Li trekt een vergelijking met spionage via smartphones, wat in haar ogen een realistischer scenario is dan spionage via auto's. In haar argumentatie legt ze uit dat een smartphone makkelijker kan worden ingezet voor spionageactiviteiten, aangezien deze klein en draagbaar is, in tegenstelling tot een auto.

Debat over importheffingen en oneerlijke concurrentie

In het interview ontkracht Li ook de beschuldigingen van de Europese Unie van oneerlijke concurrentie door Chinese autofabrikanten. De EU overweegt extra importheffingen op Chinese auto's vanwege de financiële steun die de Chinese overheid geeft aan haar eigen bedrijven. Volgens Li wordt dit geld echter gebruikt om de prijzen voor de consument te verlagen, niet om de fabrikanten te bevoordelen.

BYD's ambitieuze plannen voor Europa

Ondanks de kritiek is Li niet bang en stelt ambitieuze doelen voor BYD. Ze wil het merk zo snel mogelijk tot de best verkochte automerken in Europa maken. Momenteel is Louwman in Nederland verantwoordelijk voor de levering van BYD's, die vooral auto's verkoopt die vanuit China naar Europa worden verscheept. Op termijn is het echter de bedoeling dat de auto's in Europa zelf worden geproduceerd.

Meer artikelen