BYD: De Chinese droom die Tesla inhaalt

SSjoerd 23 maart 2024 16:01

BYD, het elektrische automerk uit China dat droomt van wereldheerschappij, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt door in een kwartaal meer auto's te verkopen dan Tesla. Maar wat maakt deze autobouwer zo uniek? Laten we eens duiken in het verhaal van BYD.

BYD overtreft Tesla in verkoopcijfers

BYD, dat staat voor 'Build Your Dreams', is een Chinese autofabrikant die in het laatste kwartaal van 2023 meer auto's verkocht dan Tesla. Hoewel BYD in Nederland nog relatief onbekend is, is het bedrijf in China een grote speler. Ze verkochten maar liefst 526.000 auto's in het genoemde kwartaal, vergeleken met Tesla's 484.000.

BYD heeft zijn wortels in de batterij-industrie. Opgericht in 1995 in de stad Shenzhen, begon het bedrijf met de productie van lithium-ion-batterijen voor mobiele telefoons voor bedrijven als Nokia en Motorola. Daarnaast produceerde BYD ook 65% van de wereldwijde productie van oplaadbare nikkel-cadmium-batterijen. Deze ervaring vormt een solide basis voor de productie van elektrische voertuigen. In 2003 werd de autotak van het bedrijf, BYD Auto, opgericht.

BYD's unieke benadering van batterijproductie

In tegenstelling tot veel andere fabrikanten, ontwikkelt BYD zijn eigen batterijen voor zijn voertuigen. Dit geeft hen meer flexibiliteit in het ontwerp van hun auto's, omdat ze geen rekening hoeven te houden met de afmetingen van batterijen van derden. Het resultaat is de zogenoemde 'blade battery', een lithiumijzer-fosfaat (LFP) batterij die meer ruimte biedt in de auto en bovendien goedkoper is om te bouwen.

Goedkoper elektrisch rijden dankzij BYD

Dankzij het feit dat BYD zijn eigen batterijen produceert, kan het bedrijf zijn voertuigen tegen een scherpere prijs op de markt brengen. De zelfgeproduceerde accu's maken elektrisch rijden toegankelijker voor iedereen. Volgens het Duitse onderzoeksbureau Jato Dynamics is een Chinese elektrische auto gemiddeld 29% goedkoper dan een Europese variant.

Hoewel BYD wereldwijd aan populariteit wint, blijft het merk in Nederland nog relatief klein. In 2022 werden er 180 auto's verkocht, maar in 2023 steeg dat aantal naar 1.230. Het meest populaire model is de BYD Atto 3. Ter vergelijking: Tesla zette in hetzelfde jaar bijna twintigduizend auto's op kenteken in Nederland.

Europese bezorgdheid over Chinese elektrische voertuigen

Ondanks de groeiende populariteit van elektrische voertuigen, is de Europese Commissie bezorgd over de invasie van goedkopere Chinese elektrische auto's op de Europese markten. Volgens voorzitter Von der Leyen worden de prijzen van deze voertuigen kunstmatig laag gehouden door enorme staatsubsidies, wat de Europese markt verstoort. De Commissie overweegt maatregelen zoals het verhogen van het importtarief, vergelijkbaar met wat eerder gebeurde met zonnepanelen uit China.

Meer artikelen