Amerikaanse autoproducenten vrezen concurrentie van Chinese EV onder de 10k nog voordat deze op Amerikaanse bodem staat

SSjoerd 25 maart 2024 15:31

De Chinese EV, BYD Seagull, zorgt voor opschudding in de wereldwijde automarkt, ondanks zijn afwezigheid in de VS. Door zijn concurrentiële prijs en potentieel om de auto-industrie te ontwrichten, voelen wereldwijde automobieleiders en politici de druk toenemen.

Impact van Chinese EV op wereldwijde markt

De BYD Seagull, een compacte Chinese EV, maakt indruk in de wereldwijde auto-industrie door zijn concurrerende prijs en potentieel om de automarkten wereldwijd te verstoren. De competitieve prijsstelling en de potentie om wereldwijde auto-industrieën te ontwrichten hebben de aandacht getrokken van zowel industrieleiders als politici.

Zorgen om Chinese concurrentie

Ondanks zijn afwezigheid in de Amerikaanse markt, heeft het wereldwijde bereik van BYD zorgen gewekt onder autoproducenten dat Chinese concurrenten de binnenlandse productie en voertuigprijzen kunnen ondermijnen. Dit legt druk op wereldwijde auto-industrieleiders en politici.

BYD overtreft Tesla

BYD, gesteund door Warren Buffett, verkocht vorig jaar 1,57 miljoen batterij-EV's, overtrof Tesla en werd eind 2023 de grootste producent van elektrische voertuigen ter wereld. De groei van het bedrijf is gestimuleerd door het verzenden van meer voertuigen buiten China, waarbij buitenlandse markten ongeveer 10% van de meer dan 3 miljoen verkoop van BYD vorig jaar vertegenwoordigen.

Voor BYD om de Seagull in de VS te introduceren, moet het voldoen aan de Amerikaanse federale voertuigeisen, wat extra kosten met zich meebrengt. Ondanks dit, zou de EV nog steeds op Amerikaanse bodem kunnen komen voor aanzienlijk minder dan de huidige gemiddelde prijs van een EV in de VS, die meer dan $52.000 bedraagt volgens Cox Automotive.

Meer artikelen