Alibaba vermindert haar belang in Xpeng tot 4,94%

WWesley 25 maart 2024 11:46

Alibaba heeft haar belang in de Chinese elektrische voertuigfabrikant Xpeng verlaagd tot minder dan 5%, na de verkoop van 33 miljoen Amerikaanse depositaire aandelen (ADSs) op 22 maart, volgens een aankondiging van de Hong Kong beurs.

Verkoop van Xpeng ADSs door Alibaba

Alibaba's dochteronderneming Taobao China heeft de verkoop afgerond van 33 miljoen Xpeng ADSs op 22 maart, volgens een aankondiging van de Hong Kong beurs. Elk ADS vertegenwoordigt twee Xpeng Class A gewone aandelen en de gemiddelde prijs per gewoon aandeel in de transactie was ongeveer $4,76, waarbij Alibaba $314 miljoen heeft geïncasseerd.

Vermindering van Alibaba's belang in Xpeng

Vóór de reductie bezat Alibaba 141.918.464 gewone aandelen van Xpeng, wat neerkomt op een belang van 9,23%. Na de voltooiing van de reductie is Alibaba's eigendom van Xpeng gewone aandelen gedaald tot 75.918.464 aandelen, of 4,94%, volgens de aankondiging.

Alibaba's strategische herpositionering

Deze stap is een strategische herpositionering van Alibaba, omdat het bedrijf zijn niet-e-commerce gerelateerde bedrijven over de hele linie verkleint. De reductie betreft niet alleen Xpeng, maar ook andere bedrijven, aldus een rapport van het lokale mediabedrijf Caijing op 21 maart, waarin de elektrische voertuigfabrikant wordt geciteerd.

De twee bedrijven zullen blijven samenwerken op het gebied van onderzoek en ontwikkeling, marketing en dienstensystemen. Alibaba en Alibaba Cloud blijven volgens Xpeng tot de belangrijkste strategische partners behoren van de fabrikant van elektrische voertuigen.

Meer artikelen